Att bedöma andra och sig själv

Ett vanligt ord idag är personlighet, den människan har en personlighet, han saknar helt personlighet, visst har ordet kommit på mode. Alla dessa kurser, "förbättra din personlighet eller Lär känna dig själv" det hörs överallt. Vi bedömmer oftast andra människor och har oftast förväntningar på andra, hur kul är det att själv bli bedömd eller uppfylla vissa förväntningar? Visst är det fascinerande och spännande att försöka förstå sina medmänniskor. När vi har den förståelsen har vi redan fått självförståelse och behöver inte gå någon kurs. Hänger våra humör och våra känslor ihop med vår personlighet, ja tror det. Vår personlighet får vi av våra känslor, hur vi tänker och hur vi agerar. Vi får nog en hel del från vår uppväxt, sen kan nog personligheten ändras genom åren, eller gäller det att plocka fram rätt person vid rätt tillfälle. Jag vet inte hur många personligheter jag har själv, ibland framfusig, mjuk, hård, varm, kall, stark, svag, snäll, grym, elak, omtänksam, ja listan kan bli hur lång som helst. Kanske lider jag av en eller flera personlighetsstörningar? Kan man ha så här många personligheter i samma kropp? Hjälp mig att reda ut begreppet personlighet.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0