Döden är oerhört spännande.............

Döden är oerhört spännande, därför har jag sparat den till sist. Vilken konstig mening, när jag tänkte den lät den bättre. Man föds och är hjälplös, man tar sina första steg i stora världen, man börjar skolan, man blir ung och livet leker. Föräldrarna är en pina och man vet och kan allt, sen börjar utbildning och senare jobb. Tid att skaffa sig en familj och sen går tiden undan, man önskar att dygnet ibland hade 78 timmar för att man skulle hinna. Barnen blir stora och klarar sig själv och man får tid över till sig själv. Vad händer då? Inte mycket, det är så det blir. Lite fritidsintresse, spela kort med mannen, träffa vänner och släkt hinner man inte? Varför blir det så här, nu har man ju all tid i världen att göra det man vill. Man blir bekväm och försoffad. Jobba, äta och sov det är ett dygn. Nu ska jag ändra på det, kanske gå en kurs, kanske resa, kanske finna nya fritidsintressen? Ja nu är det tid för mig, jag ska bli mer egoistisk. Jag ska inte bara vänta in döden som kan dyka upp när som helst. Jag är inte rädd för den själv, ska jag välja sätt, ska det gå fort. Jag är rädd för att andra ska dö före mig, det är jobbigt att tänka på det. Att mista vänner eller släkt är jobbiga saker att prata om, men man måste. När döden kommer ska den komma snabbt, inga plågsamma sjukdomar som drar ut på lidandet, bara knall o fall, tack. Visst finns det nackdelar med knall o fall, att man inte hinner ta farväl. Sorgen blir nog större om man inte är berädd, vid sjukdom blir man på något sätt lite påmind att det kan gå mot dödens dörrar. Hur ser ni på detta inlägg, hur tänkerni om döden, vill ni prata om det eller det är tabu?

Kommentarer
Postat av: Annika

Jag håller med dig igen,jag har talat om för familjen hur jag vill ha det om det skulle hända..Hemska tanke att det skulle hända mina barn o barnbarn det skulle jag aldrig överleva..Men hoppas att få leva många år till...kram

2009-12-26 @ 22:37:15
Postat av: Therése

Jag har ett ganks akomplicerat förhållande till döden. Väldigt få dödsfall som "drabbat mig" har varit naturliga. Det har varit bilolycka, brand, cancer (flera stycken alldeles för tidigt), självmord, min skolkamrats 3-åriga son... Enast min gammelmormor fick "leva färdigt" och bli 98 år och dö i sömnen. Jag har ganska svårt attacceptera och hantera döden.

Jag är ju sån som gärna snackar om det i alla fall, det är mitt sätt att bearbeta det. Vilket kan vara lite svårt eftersom min sambi nästan är tvärtom. Han tiger nästan ihjäl det.

Jga hoppas verkligen att jag får dö snabbt och smärtfritt. Jag har sett cancersjuka anhöriga ligga veckovis på sjukhus med otroliga smärtor och bara vänta på att döden skall komma som en befriare. Och då har det ju rtedan varit sjuke i upp till ett par år innan med alla vehandlingar det innebär. Morfar min blev innebrände, försökte ta sig ut men lyckades inte. Jag vågar inte tänka på hur rädd och panikslagen han måste varit...

Jag brukar säga så här: Jag är inte rädd för att dö, jag är rädd för NÄR och HUR...

2009-12-27 @ 09:55:00
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: milo

Annika och Tessan, ni har så rätt och modiga är ni som vågade kommentera. kram till er

2009-12-27 @ 10:32:50
Postat av: Birgitta S

Jag fick tidigt uppleva döden eftersom min mor dog när jag var elva år, det satte väldiga spår i mitt liv, jag lärde mej redan då att sortera det som är viktigt och oviktigt. Senare händelser gjorde att jag sorterade ännumer. Förhållandet till döden ändrar sig när man blir äldre, naturligtvis vill jag leva så länge jag kan, men rädslan för att barn, barnbarn och barnbarnsbarn skulle dö före mej finns kvar i allra högsta grad, sen hade det ju varit bra att kunna välja hur man ska dö, helst snabbt och smärtfritt. Jag sänder en stor kram till dej Milo och önskar dej ett Gott Nytt År.

2009-12-27 @ 13:28:52
Postat av: zara

Jag har varit väldigt förskonad med just döden.

Jag har mist min gammelmormor & gammelmorfar som visserligen stod mig väldigt nära..

Nu börjar mina mor & far föräldrar bli skruttiga och den dag jag fruktar mest just nu är den dagen då min bästa vän går bort: farmor!

För min egen del är jag inte rädd att bli gammal för att jag då ska dö.

Men jag är rädd för att bli sjuk eller dö hastigt ifrån mina underbara barn.

Vill vara där för dem ALLTID!

2009-12-29 @ 09:20:59
URL: http://zara82.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0