Vård av hem, barn och man

Allt detta tjatter om jämställdhet, Bullshit. Hur många män har huvudansvaret för hemmet? Kvinnor lägger
ca 20 - 30 timmar på just hem, barn och männen. Vill ni gissa hur mycket en man lägger på hemmet? Ca 3-5 timmar, tycker ni detta är jämställdhet. Dessa siffror kommer från en SIFO undersökning, det kan och ser annurlunda ut hos någon ENSTAKA familj. När kvinnorna kommer hem från jobbet stiger halten av stresshormoner i blodet, men hos mannen sjuker det. Är det rättvist att ta så mycket ansvar för hem, barn och man? Om vi bytt roller med mannen i 14 dagar, vad hade hänt hos er? Hos oss fördelar vi arbetsbördan någolunda jämt, Lasse mycket ute och jag mycket inne, det går fortast så. Har vi fasnat i traditionella könsroller, isåfall måste vi ta tag i nästa generation och fostra dem så de blir mer medvetna om hur fördelningen i hemmet ser ut. Oftast jobbar vi lika mycket idag men männen ser inte på saker, som vi kvinnor gör. Varför ser inte män damtussar, sopor, tvättkorgen ja listan kan bli lång. När sedan mannen tar ett initiativ så hjälper han henne.................. Vadå hjälper, bor inte han i hemmet? Varför har inte män och kvinnor samma uppfattning om NÄR det behöver städas? Hur kan en man sätta sig framför TV:n eller med en tidning och låtsas att han är på en annan planet när damsugaren och svabben far från rum till rum. Hur funkar det hos er? Det är kanske hemligt stämplade uppgifter?

Kommentarer
Postat av: Therése

Jag har också huvudansvaret för hem och barn. Men, förutom att jobba heltid driver min sambo en enskild irma som tar ,ycket tid. Han sköter nästan allt i trädgården. Visst, jag klipper gräs och krattar löv, men han bygger och fixar och donar, hugger ved, kör till tippen osv. Plus att han gör allt som har med bilen att göra (förutom att tanka och fylla på vatten elle rspolarvätska för det gör den som har bilen när det behövs göras).

Så även om jag gör det mesta hemma, så sitter inte Peter framför tv:n eller ligger på sofflocket. Han jobbar med hus/trädgård eller firman.

Så jag kan köpa att jag annsvarar för städ/tvätt/disk.

Och förresten, även om jag oftast står för maten, så brukar han ta 3-4-5 gånger i månaden och komma hem med nåt smarrigt recept som de lagat på jobbet och då fixar han maten till oss.

Så, ja, stereotypa könsroller kanske, men jag donar hellre i köket än spikar bräder eller skruvar på bilen (som jag för övrigt inte kan...)

2009-12-01 @ 19:40:21
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: Annika

Håller med dig,tänk att det atomatiskt ska bli kvinnans lott.Hoppas alla unga tjejer sätter ner fötterna o vägrar...kram

2009-12-02 @ 08:45:23
Postat av: Annica Bech

Så var det här hemma också i huvudsak fram till min arbetsskada 2001.Det var full rulle, jobbade natt mellan 22.00 till 6.00, hem i väg med barnen till skolorna. Hem igen la mig för att sova mellan 8.00 till 14.00 hämtade barnen 14.30 handlade lagade mat, in med tvätten städade nattade barn in i duschen i väg till jobbet., så var mina veckor.



Men när jag blev arbetsskadad i höger arm och axel samlade jag hela familjen förklarade läget min kraft var helt borta i höger arm. Jag har starka begrängsningar i vad jag kan göra i dag.

Lars dammsugar, tvättar golv, bakar, allt som kräver kraft gör han. Det har inte varit några problem alls, om jag hade varit mera öppen innan arbetsskadan hade jag troligtvis inte behövt stressa som jag gjorde. Ser det som mitt eget fel till stora delar. Jag tog detta på mig självmant ifrågasatte inte utan det gick av bara farten.

Våra barn ser inte att mamma gör allt utan det är jämnt fördelat över lag.



Det är inte meningen att det skall vara en familjemedlems ansvar att trivseln finns utan det är allas ansvar. Dem man älskar värnar man, man vill göra saker för varandra och finner tillfredställse i att vara där för varandra.



Kramiz Milo

2009-12-02 @ 11:52:58
Postat av: milo

Så kolka ord i era kommentarer, hoppas många läser dem och tänker efter.

2009-12-02 @ 16:04:09
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: milo

Så kloka ska det stå så klart, hmmmmm

2009-12-02 @ 16:04:45
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Pernilla Wandås

Då får väl jag vara käringen i motvind då hehehe

Hemma hos oss är det faktiskt Peter som gör det mesta åtminstone på ytan... damsuger och tvättar och trädgården... jag lagar oftast mat och grovstädar toa osv.. jag trivs med den fördelningen men hur Peter tycker det är vet jag faktiskt inte.. antar att han tycker det är jämt fördelat annars hade han väl sagt ngt... Detta är ju för att jag jobbar oftast till kl 18.30 och han är hemma vid 16.30.. Har han gjort undan tills jag kommer blir där ju mer tid att umgås på kvällen... Jag gör förståss mitt på morgonen men då är där 2 barn med som ska göras i ordning... Intressant fråga det här och skoj och läsa hur andra har det hemma... Alla är ju så olika... Det där med att de inte ser vad som behöver göras tror jag beror på att deras smärtgräns för hur mögit eller uppställt det får vara i ett hem inträffa långt senare än vår .. Vår smärtgräns är nog nådd vid halva deras.. har gjort test någon gång med lilla toan som används mest av Peter... Men jag orkar inte se det så länge så jag får göra i ordning till slut .. sedan 04 när vi flyttade in i huset har han städat toaletterna så få gånger så det går att räkna på en hand... Men han gör mycket annat så jag ska inte klaga...

2009-12-02 @ 17:32:43
URL: http://wandas.bloggproffsen.se
Postat av: världens bästa morbror

de va ett jävla gnällande

2009-12-04 @ 08:57:55
Postat av: milo

Världens bästa morbror är du inte. Du är min bror och heter Johan, du har kryssat i kom ihåg mig på Jennys blogg. Ändra det är du snäll.

2009-12-04 @ 16:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0