Vem klarar sig utan all elektronik?

Visst är det skönt att utvecklingen går framåt med alla eletriska hjälpmedel som finns på vår marknad. Många kan jag klara mig utan, och hur gjorde de förr. Om jag bara tittar på hushålls saker som finns i mitt hem, damsugare, mikro, kaffebryggare, brödrost, elvisp, fön, platttång, krylltång, tvättmaskin, strykjärn och mangel. Listan kan göras längre men nu till frågan, har vi fått mer tid när dessa eletriska saker intaget våra hem? Förr hade de längre arbetsdag och sedan skötte de hemmet utan alla dessa elsaker. De låg vid ån och tvättade osv. Hur fick de tiden att räcka till, blev de inte stressade som vi blir idag? Varför får vi inte mer tid över när vi har alla dessa hjälpmedel som underlättar och hjälper oss. Kan någon förklara denna gåta för mig................

Kommentarer
Postat av: Therése

Visst känns det konstigt, men är det inte så att när det begav sig så var det inte samma mångfald som idag. Man stylade inte håret i samma utsträckning, man ade inte samma mängder med kläder som skulle tvättas och strykas, man skulel inte blogga, emaile eller sitta vid facebook, och framför allt, man hade inte en anställning på 40 timmar i veckan utan lade även denna tid i hemmet.

Eller har jag helt fel?

2009-12-03 @ 23:17:22
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: milo

Stylade håret gjorde de med folie och de som inte var fattiga hade fina avanserade frisyrer. Arbetstiden kunde vara längre är idag för vissa, de som hade jordbruk fick hjälpas åt sedan hade kvinnan allt inne också. Kläderna var få men det skulle sys och lagas och tvättas. Helt fel har du inte tessan, men visst är det konstigt?

2009-12-04 @ 16:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0