Att ligga i koma

Rom Houben är 46 år och kommer i från Belgien och  han har legat i koma i 23 år och varit fullt medveten om vad som har sagts och gjorts. Rom miste talförmågan och blev förlamad så läkarna trodde han låg i koma. Men herre gud, vadå trodde, måste man inte göra mer än "en" huvudröntgen. Efter 23 år gjordes en datormografi och den visades att hans hjärna var så gott som oskadd. Då satte man in medecin som väckte honom. Nu kan han kommunicera med omgivningen med hjälp av en speciell dator. " Jag skrek på hjälp, men inte ett ljud hördes" säger Rom. Tänk vad han har hört och märkt i detta sjukhusrum i 23 år. Rom stod ut med tillvaron genom att meditera och drömma och fantisera. Idag säger han att han blivit född på nytt, hur kan detta hända i Europa? Har vi inte en kvalificerad sjukvård, med kunniga läkare och sjuksköterskor, jag bara undrar? Tänk om det ligger fler människor i koma som egentligen är levande? Om det skulle hända mig en olycka eller sjukdom och jag hamnar i koma, så snälla kontrollera så att jag inte lever och jag lovar att om det händer er så ska jag kontrollera så ingen ska behöva ligga i en säng i 23 år. Vad tycker du om detta? Hemska tanke......

Kommentarer
Postat av: Pernilla Wandås

När det gäller dagens sjukvård måste man nästan vara frisk för att kunna vara sjuk... Med det menar jag att man alltid måste stå på sig för vad ens egens inre tror är rätt... oftas vill sjukvårdspersonalen (läkarna) inte behöva göra ngt..

Var på närakuten en söndag med min minsta son som itne kunde sova på natten .. han ojade sig mycket över sitt öra... man kommmer in tar en nummer lapp sitter och väntar på sin tur för att komma in i båset till sjuksyrran som ska bedömma om man får träffa läkare eller inte ... Då svarar hon Nej men det här är en vårdcentralsak ... VA sa jag de e söndag och vårdcentralen har inte öppet.. och pojken har ont i örat i dag och har mycktet svårt för att sova ... jag får sitta upp och sova med honom... såg bara hur lång nästkommande natt skulle bli.. Jag insisterade att jag ville träffa läkaren... efter mycket om o men och en mycket besvärad sjuksköterska skickar hon mig vidare till läkaren .. och mycket riktigt hade han en kraftig öroninflammation .. Det blev pencilin direkt.. Varför ska de vara så jäkla svårt att lyssna på föräldrarna dom känner väl för fan sina barn bäst... Det sjuksköterskan frågade mig var hur jag kunde ställa en sådan diagnos... Tja troligtvis för att han inte brukar gnälla, jag är öronbarn själv... hans pappa har opererat in rör i öronen för samma problem.. och barnet själv gnäller väldigt över sitt öra KANSKE!!! Nej mitt tips till er ge er inte förrän ni har fått saker och ting kollat så man är på den säkra sidan.... Det gäller allt när det är sjukvården.. Mycket oturligt för den stackarna som så kallat legat i koma i 23 år ... Fy fan STACKARS honom...

2009-11-29 @ 12:41:10
URL: http://wandas.bloggproffsen.se
Postat av: milo

Ja man får ha läst på innan man åker till läkaren så man kan bromsa eller agera så man blir frisk.

2009-11-29 @ 14:31:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0