9 enkla råd som förlänger livet.

1.  RÖR  DIG  NATURLIGT.   Man behöver inte springa på gymmet flera gånger i veckan, det räcker med att ut och gå eller cykla regelbundet.Andra saker som ger gratis motion är, lekamed barnen, plocka svamp och bär, skotta snö, klippa gräset, jobba i trädgården, ja listan kan göras längre.

2.  ÄT  DIG  NÄSTAN  MÄTT.   Sluta äta när magen är 80% mätt, använd mindre tallrik och ät varierande husmanskost med frukt och grönt. Ät länge, småät inte mellan måltiderna, hoppa över fikan och ta en frukt. Godis och chips utesluts.

3.  SATSA  PÅ FULLKORN. Kosten ska innehålla mycket fullkorn, grönsaker och nötter. undvik halvfabrikat. Ät lite kött, mer fisk.

4.  MAX TVÅ GLAS RÖTT VIN.  Två glas rött vin per dag är bra för rött vin innehåller nyttiga antioxidanter och kaloririkt. Ett glas innehåller 100 kalorier.

5.  HA LÅNGSIKTIGA MÅL.  Med långsiktiga mål kan man lättare kontrollera sitt liv, man vet vart man är på väg. Hitta nya utmaningar, men rimliga mål som du har en chans att nå.

6.  SÄNK TEMPOT. Stress påverkar hälsan, den inverkar på hur vi äter, sover och hur vi mår psykiskt. Välj bort saker i ditt liv som stressar och njut av ledigheten.

7.  VAR ANDLIG. Det är konstaterat att de som är andliga eller troende mår bättre, de har lättare att hitta meningen i livet.

8.  PRIORITERA RELATIONER.  Sätt familj och nära och kära i första hand. Prioritera bort personer som inte ger något utan bara stjäl energi.

9.  LIKA LEKER BÄST. Människor runt om kring dig påverkar dig mer än du tror. Umgås med likasinnade som har liknande värderingar som du. Var med de som du tycker om och får energi och glädje av.

FRÅN BOKEN BLUE ZONES  AV DAN BUETTNER.

När det är körigt och min kropp och hjärna kommer med sina första signaler så kontaktar jag en psykolog som heter Eva och hon är enormt duktig. Brukar hjälpa med ett samtal, då hon säger det man vet men behöver höra. Denna lapp fick jag av henne och fundera över till nästa gång, och orden jag skulle bära med mig var. INGA MÅSTEN GÖR BARA DET DU VILL GÖRA I 10 DAGAR FRAMÖVER. Visst låter det enkelt! Ni som känner mig och vet hur mycket jag vill. Suck, Suck

I morgon ska jag utveckla dessa 9 punkter för er som är intresserade. Trevlig helg på er.


Kommentarer
Postat av: Birgitta S

hej Milo, punkt sex bör du särskilt tänka på, kram

2010-04-10 @ 14:12:09
Postat av: milo

Jag försöker Birgitta, ja lovar. Men ibland vill jag för mycket och tror att andra vill lika mycket. Sen inser jag att det inte är så, hm,hm.

2010-04-10 @ 17:13:50
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0