Har alla rätt att bli föräldrar?

Det är en gåva att få bli förälder och ett väldigt stort ansvar. Att ge liv innebär kärlek, ansvar, glädje och sorg. Jag såg en dokumentär om en förståndshandikappad kvinna som fött 3 missbildade barn och två normala. Ett av barnen dog efter två månader på grund av grava missbildningar. Modern som är intagen på ett hem är så förståndshandikappad så hon kan inte ta vara på sig själv. På hemmet har hon sex med andra gravt förståndshandikappade och det ger resultat i barn som genast tas ifrån mamman. Är detta rätt mot mamman och mot barnen? Varför steriliseras hon inte?

Jag tycker att de kvinnor som är så förståndshandikappade att de inte kan ta vara på sig själv ska inte kunna bli mammor. En sak gäller, strilisering, för allas skull. Hur kan man tilllåta detta att inträffa. Konstigt att man är så förståndshanikappad men fattar att man kan ha samlag med en kille. Är det den mänskliga sexualdriften eller killarna utnyttjar dessa kvinnor? Kanske tjejerna utnyttjar killarna, vad vet jag. Men tycker ni att detta är okey när det gäller gravt förståndshandikappade människor?

Kommentarer
Postat av: Birgitta S

jag tror inte att dom blir utnyttjade, även förståndshandikappade har sexualdrift, förr steriliserades dessa kvinnor, men det har blivit stort rabalder om detta många år efterår, däremot tycker jag att det finns så bra preventivmedel att tillgå, det borde deras föräldrar eller annan ansvarig person se till att dom fick så dom slipper att få sina barn omhändertagna, även förståndshandikappade har känslor. Kram

2010-04-27 @ 22:59:07
Postat av: Therése

Jag har sett nåt program på tv för längesen och där menade man att många av de förståndshandikappade hade en tämligen stark sexualdrift. Jag tycker väl inte det är rätt att hindra dem från att ha sex om det nu sker frivilligt, men idag borde det inte vara så svårt att sätta in spiral, ge p-sprutor eller nåt annat. Är man så gravt frståndshandikappad som denna kvinna verkar vara är hon ju garanterat omyndigförklarad och har föräldrar eller någon annan som är hennes förmyndare och den/dessa borde ju inse att det är bättre för henne att INTE BLI GRAVID och att inte sätta vare sig friska eller sjuka barn till världen. det är ju barn som hamnar i institutionens byråkratiska pappersvärld redan innan de dragit sitt första andetag. Jag tycker det är tråkigt för alla inblandade.

2010-04-28 @ 17:59:22
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: milo

Jag håller med, bara för att man är förståndshandikappad har man säkert samma sexualdrift som oss vanliga o det är okey. Men det är inte okey att sätta barn till världen, någon behöver ta ansvar för den som inte kan...........

2010-04-28 @ 21:39:50
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0