Uteliggare

Vi har inte så många uteliggare i vår stad, som tur är, men det räcker med de man ser. Varför har dessa människor blivit så söndertrasslade så att de ej kan passa in i vårt samhälle. Vissa har valt det själv, vissa har ej valt själv. Jag tycker det är så tragiskt att se dessa människor. Ibland vänder jag bort blicken för jag kan inte se dessa personer i ögonen, kan du? Jag har jobb, hus och samhället tar hand om mig och jag tar hand om samhället. Undrar när jag ser uteliggarna hur deras liv sett ut innan de hamnade i denna missär. Varför tar inte samhället hand om dem och hjälper dem till ett drägligare liv, alla kan väl inte vara missbrukare. Det är lätt att gå förbi en uteliggare i trasiga kläder och vända bort blicken. Jag skäms över vårt välfärdssamhälle och jag vill inte se dessa trasiga människor i vår stad. Vad tycker du, vänder du bort blicken?

Kommentarer
Postat av: Camilla

Nä,jag vänder inte bort blicken när jag se dom på stan.

2010-04-27 @ 20:38:17
Postat av: Annika

Var i Sthlm förra veckan,blir så ledsen när jag ser dessa människor på samhällets botten.Människor som haft familj o vänner,sen har något hänt som satt dom i denna situation.Linn gav några en slant när vi träffade på dom.Varför tar inte samhället hand om dom ..Varför inte en gala på tv så kan alla lägga en slant till dessa människor i vårat land..kram

2010-04-28 @ 08:02:31
Postat av: Therése

Jag snackade med sambon om det och fick lite "intressant" info. En av de "hemlösa" som bruka ses stå och sälja ALUMA-tidningen utanför olika affärer i Kristianstad är inte ett dugg hemlös tydligen. Han bor med fru (eller sambo) neråt Brösarp nånstans och tar bussen till Kristiastad för att sälja.

Mn sambos arbetskamrat bor också där nere och vet vem han är...

Sen kan han ju såklart ha varit hemlös tidigare och kanske nu då vill stödja ALUMAS verksamhet, men jag kände mig lite "lurad" på nåt konstigt skenheligt vis. Det är ju såklart BRA om mannen har ett hem, men han utger ju sig för att vara hemlös och utstrålar lite "tyck-synd-om-mig-för-jag-har-ingenstans-att-bo"...

2010-04-28 @ 17:55:30
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: milo

Många kloka ord och tankar från er, vi får spåna vidare i detta ämne, för det berör många.

2010-04-28 @ 21:37:09
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0