Skolan idag?????

Ja då har många elever börjat skolan. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om skolan idag? Barnskolan 0-2 kan jag tycka ha ett bra upplägg, med lärare och minst två till i samma team eller arbetslag. Här har barnen större chans att hitta kemi mellan barn vuxen. 3-5  och 6-9 har jag sett att  problemen kommer, alla klasser är för stora för det systemet som skolan arbetar i. Alla är inte lika utvecklade och mogna för att lära. Det är inte lätt att vara lärare och hur ska läraren välja. Satsa på de elever som inte når upp till målen och betygen eller satsa på de som vill ha högsta betyg. Kanske går det till så här, att läraren lägger ribban på att få alla att ligga på medel. Skulle kankse skolan börja med klasser där eleverna delas in med IQ kvot? Låter idag bra i mina öron för jag har sett skolan på nära håll i många år. Jag tror på indelade elit klasser som satsar på de som vill lära sig så mycket de kan, sen kan resterande elever lugnt jobba i vanlig klass. Det måste vara frustrerande för en elev som verkligne vill och läraren räcker inte till. Klasskamraterna som inte hänger med , busar, stojar och förstör i klassen för att det inte ska märkas så tydligt att de inte förstår det läraren försöker lära ut.

Det låter så fint att alla ska ha rätt att arbeta i sin takt och hitta sina kunskaper på olika sätt och ändå nå uppsatta mål. Jag skulle inte vilja vara lärare idag. På något sätt kan man göra liknelsen med ett jobb, ett arbetslag arbetar bäst enligt mig om alla ligger ungefär likvärdigt med utbildning och kunskap och vill lika mycket. Ett arbetslag med en bromskloss som inte vill något och en som kan allt och bara vill driva förändringar i hamn hela tiden. Vem orkar arbeta i detta arbetslag, inte jag. Tänk er nu en elev som vill satsa, hur ska den kunna göra det?

Kommentarer
Postat av: Therése

Kloka ord... det är en svår problematik.

2010-08-22 @ 20:11:37
URL: http://theresian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0