Vilken bok läser du just nu?

Det vet ni kanske inte om mig..... att jag läser mycket böcker. Jag kan inte somna om jag inte läser först.
Jag läser oftast kärleksromaner och böcker om verkliga händelser här i livet. Just nu på morgonen läste jag ut boken " En tillräckligt vacker dag för att dö" skriven av Jeanette Lindblad med författaren Pia Gadd. Det är en sann historia om Jeanette som flyttar till Brasilien och får 2 barn med olika män. Den första är alkoholist och den andra är medlem i kokainmaffian. Jeanettes vardag handlar snart om misshandel, vapenhot och polisjakter. Hon är ensam i en annorlunda världsdel där polisen kan köpas för pengar, och hon får kämpa med att klara sitt liv....................... Har du läst någon bok som du kan rekommendera?

Kommentarer
Postat av: Annika

Hej vad roligt,jag är precis lika dan läser allt jag kommer över..Läste nyss pepparkaks huset o mamma pappa,barn av samma författare kan rekomenderas..kram

2010-08-07 @ 12:29:44
Postat av: Carina Persson

Jag läser massor med verklighetsbaserade böcker. Jag älskar sådana. Kolla gärna min bokblogg. Jag har inte uppdaterat den på länge men boktipsen är ju desamma ändå. Adressen är: www.metrobloggen.se/boktokan



Kram



Carina

2010-08-07 @ 17:56:02
URL: http://metrobloggen.se/carina6969
Postat av: Anna

Maskrosungen och Svedd av Sandra Gustavsson, den första är en självbiografi om ett barn som lever med en psykiskt sjuk mamma och alkoholiserad pappa.

Sen gillar jag Jenny S, Åse och Matilde; 3 böcker av Denise Rudberg. Lagom ytliga ;) Läckbergs böcker gillade jag också. Kram!

2010-08-07 @ 20:22:33
Postat av: carina trulsson

läs gärna anna janssons böcker tycker dom är skitbra.just nu läser jag danielle steel"den långa vägen hem"handlar om en flicka som blir misshandlad av sin mamma o hamnar i kloster än så länge är den bra kramar carina

2010-08-09 @ 17:30:28
Postat av: Sara Li

Jag måste också läsa böcker, annars får jag abstinens. Har precis börjat på Hypnotisören av Lars Kepler, andra gången jag läser den men det var ett tag sen sist. Jag önskar mig deras andra bok i födelsedagspresent. Innan i sommar läste jag Anna Janssons Först när givaren är död. Innan dess en som hette Häxdansen av Colin Forbes men jag slutade mitt i för den var trist tyckte jag. Älskar deckare där man inte alls kan gissa sig till vem som är mördaren. Gärna som går fram och tillbaka i tiden också.

2010-08-09 @ 18:51:55
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: milo

Ja vi har alla olika smaker, allt är godis när det gäller att läsa böcker. Deckare tycker jag inte om att läsa, har aldrig gjort. Fler tips på bra böcker om ni har något läsvärt....

2010-08-09 @ 21:38:22
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Therése

"När bara hoppas finns kvar" av Elisabeth Glazer. Den har jag läst säkert 6-7 gånger. En sann historia om den perfekta Hollywoodfamiljen vars liv slås i spillror när deras 5-åriga dotter blir sjuk och läkarna inte förstår vad det är för fel på henne. Efter ett tag insåg de att flickan hade aids. detta var på 1980-talet när man fortfarande trodde att aids bara drabbade bögar och knarkare. Därför fanns ingen forskning och ingen beprövad behandling för barn med hiv/aids.

Tetser på familjen visade att även Mamman och lillebrodern bar på viruset. Pappan var inte smittad. Elisabeth börjar en kamp mot tiden, mot fördomar, mot segdragen politik och inte minst en kamp för livet. För hennes dotters liv som hon innerst inne vet att hon inte kommer kunna rädda, men även för sitt eget och för sin sons liv. De har ju inte utvecklat aids ännu och för dem finns det ännu hopp.



Den är så otroligt gripande och varje gång jag läser den pendlar jag själv mellan förtvivlan, hopp, ilska, glädje, sorg och vemod. den har också fått mig att tänka mycket på det här med barn med hiv/aids. Hur hade jag själv reagerat om jag fick reda på att en av Bellas kompisar bar på sjukdomen? Eller ett av barnen på mitt jobb? det är många saker man behöver ta ställning till och man måste verkligen rannsaka sig själv och läsa på så man inte fastnar i rädsla och paranoia på grund av okunskap.



LÄS DEN!!!

2010-08-10 @ 02:49:23
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: Carina Persson

Blondie av Birgitta Andersson, Jiddra inte av Patrik Pelosio, Inte utan mina söner av George Pesor och Igrid Carlqvist, Hur kunde hon av Dana Fowley Guldvingar av Frida Darell, Östra Fäladen Blues av Andreas Almengård.



Milo, du får gärna låna böcker av mig, har massor av verklighetsbaserade. Säg åt Zara så kan hon ge dig min mailadress eller mitt mobilnr i såfall.



Kram Carina

2010-08-11 @ 13:15:02
URL: http://metrobloggen.se/carina6969
Postat av: Carina Persson

Glömde boken När mardrömmen blev sann av Glenn Forrestgate. Och Ringar på vattnet av Lilian Gistavsson. Det finns så många. Mina bokhyllor är fulla av verklighetsbaserade böcker.



2010-08-11 @ 13:23:33
URL: http://metrobloggen.se/carina6969
Postat av: milo

Några böcker har jag läst, vissa låter intressanta, hör av mig om jag kan låna någon.

2010-08-11 @ 19:56:33
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Therése

Säg till bara! Du vet var mitt hus bor och min brevlåda heter!

2010-08-12 @ 00:54:18
URL: http://theresian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0