Räkan till tio.............

Vi har så lätt att brusa upp när någonting går oss emot. Det är något jag har jobbat mycket med själv. Jag lyssnar lite extra idag och funderar lite på vad som inte sägs innan jag fattar humör. Tänk så mycket enklare det skulle bli att få vår vilja igenom om vi lugnt förklarade hur vi menar i stället för att stå där, och höja rösten och tro att det är den enklaste vägen. Om man diskuterar en stund inser man att det finns olika sätt att se på saker och ting. Ibland är det bara bagateller och det är ingen ide att lägga krut på att bli arg.

Titta på barnen, visst lysnar de mer om du förklarar lugnt och sansat för dem hur du tänker och tycker. Barnen behöver få sina funderingar och tankar sagda och då måste vi lyssna. Bara för att de är barn har de inte fel, det kan vara rätt på deras sätt, vänd detta beteende mot andra vuxna ska du få se på ett annat resultat. Räkna till tio innan du säger något så kanske du slipper att bli arg. Nu tror ni kanske att jag aldrig blir arg, men jodå det kan jag lova att jag blir, då och då. Vet inte om det har med ålderna att göra eller att det inte är så viktigt idag, men jag kan undvika många gräl genom att lyssna och som sagt läsa vad som inte sägs. Oftast är det inte orsaken som blir ett gräl utan en helt annan sak som startar grälet. Konstigt eller hur?

Kommentarer
Postat av: annika

Du är så klok du,håller med dig helt igen..Ha en riktigt god jul...

2010-12-24 @ 12:07:09
Postat av: milo

Det samma..........

2010-12-25 @ 13:01:22
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0