Att räcka till för alla barn.

Jag undrar hur vissa familjer kan klara av att ha sju till elva barn och räcka till. Hur går det till? Jag har inte glömt hur det var att ha små barn och jag vet hur det är att ha med tonåringar att göra. Ibland räckte inte timmarna till och då har jag bara två barn. I min bekantskapskrest ser jag hur småbarnasföräldrarna kämpar med barn, aktiviteter, sjukdomar och hinna med hemmet och sig själv det  är inte lätt. Hur kan då dessa storfamiljer överleva, de måste ju också gå igenom allt detta.Då tänker jag på handla, tvätta och städa efter så många, bara det måste vara ett halvtidsjobb.

Sen måste det finnas problem i deras familjer också, inlärningsproblem där barnen/barnet måste få längre/mer tid för att lära sina läxor. Nästa barn är sjukt och behöver hjälp, nästa barn ska ha skjuts till en aktivitet och nästa barn ska leka med en kompis, nu hade jag fått hjärtinfakt och då finns det kanske sju barn till som behöver min uppmärksahet. Hur gör föräldrarna här? Någon av föräldrarna måste väl arbeta också? Jag bara undrar hur kan man som förälder räcka till, jag hade oftast dåligt samvete för att jag inte alltid räckte till för två barn. Hur mår storbarnsföräldrarna ? Vill ni diskutera detta med mig?

Kommentarer
Postat av: Sara Li

Jag tror knappt att båda föräldrarna har ett vanligt jobb i en familj med så många barn... den ena är nog hemma och arbetar med hushåll och barn. Det kan väl knappt gå annars? Och de får nog även rättså mycket i flerbarnstillägg. Bara om man har sex barn får man ut 3414 kronor i flerbarnstillägg, och då blir det totala barnbidraget 9714 kr... så de klarar sig nog hehe...

2010-02-11 @ 18:15:39
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: Annika

ja jösses,blir trött bara av att tänka på att ha så många barn.De måste väl vara speciella människor som klarar av det..Det är som att ha en avdelning från dagis hemma......kram

2010-02-11 @ 18:47:57
Postat av: Zara

Ja det gäller nog att en är hemma och den andra tjänar bra, för även om man får barnbidrag så vet alla att dom fort går åt till mat, kläder, aktiviteter osv..

I bland tittar jag på familjen annorlunda för att känna att vi inte har det riktigt så tufft :)

men jag tror faktiskt det är helt omöjligt att ge alla egen tid om man har så många barn.. De stora får säkert hjälpa till att ta hand om de små.. Vilket inte är helt rättvist.. Till viss del självklart, men det får inte bli en börda!

Kram

2010-02-11 @ 20:59:44
URL: http://zara82.blogg.se/
Postat av: milo

Sara Li det kan väl inte bara handla om pengar, barnen behöver tid och bekräftelse och kärlek. Annika du har rätt om dagis och fel, dagiset stänger över natten. Zara du är förnuftig, alla behöver sin tid. Finns inte en möjlighet att få det att gå ihop, för mig i alla fall.....

2010-02-11 @ 22:21:54
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Sara Li

Milo - Självklart måste alla barnen få tid och kärlek av sina föräldrar, och det tror jag kan vara lite svårt när man har t ex elva barn... men men... de i familjen annorlunda verkar ju ändå ha det rätt bra... fattar inte hur folk orkar med! Som du skrev så är det fullt tillräckligt med två barn att ge sin kärlek och tid till! :-) jag planerar i alla fall inte att skaffa fler. (Även om Martin lite försynt sa häromveckan att det hade varit kul med en liten kille också. Huga! :-))

2010-02-12 @ 09:52:02
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: milo

Håller tummarna för Martin, visst skulle familjen bli mer stabil med en liten kille..............Kram till dig Sara

2010-02-12 @ 10:41:16
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Sara Li

Milo - Tycker du det? :-) Jasså du vill alltså inte ha mig på jobbet... buhuuuu nu blev jag leeeeeedsen i lilla ögat! :-D

2010-02-12 @ 14:23:49
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: milo

Jodå du är välkommen til jobbet, Martin vill ju ha en kille då får han vara hemma,he,he

2010-02-12 @ 15:01:52
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Sara Li

Ahaaa Milo, ja DET var ju en bra idé! :-)

2010-02-12 @ 16:44:31
URL: http://sarali76.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0