Traditionella roller

Varför ska kvinnan stå för det mesta angående det oavlönade hemarbetet? Om man skulle lista allt som görs i ett hem, från snöskottning, gräsklippning, disk, bilreperationer, köpa födelsedagspresenter, inhandla kläder, städ, betala räkningar, dagis o skolmöte, barns aktiviteter, ja listan kan bli mega lång. Vem i hemmet skulle få flest poster med huvudansvar i er familj? Är inte bådas tid lika mycket värda om man jobbar ungefär lika mycket? Vem är det som stannar hemma för vård av barn, tyvärr oftast vi kvinnor. Det kanske beror på hur mycket vi tjänar i månaden. Vi säger att vi tjänar lika mycket, vem blir oftast hemma då? Vem kompar ut för läkarbesök och tandläkarbesök? Tyvärr oftast kvinnorna, varför, är det för att vi har fött fram barnen. Varför har vi dessa traditionella köns roller i familjen och på arbetsplatsen? Visst har ni hört när en pappa stannat hemma för vård av barn " varför kan inte hon stanna hemma". Vi lever i ett samhälle där vi ska vara så lika och ändå i slutändan är vi så olika. Kolla gärna inlägget om våra barn, jag vill ha igång en diskussion.

Kommentarer
Postat av: Birgitta S

Det har skett stora förändringar sen jag var barn, detta är så inrotat att jag tror det tar flera generationer innan det är fullbordat, stora framsteg har dock skett, att vara pappaledig är naturligt i dag, för tjugo år sen blev väl nästan dom pappor som tog ledigt mobbade, inte bara av arbetsgivaren även av arbetskamrater, jag har gott hopp, processen pågår fortfarande, men det kunde gå lite snabbare

2010-02-24 @ 12:26:23
Postat av: Bella

Min Mamma är så nojjig att hon MÅSTE fixa allt det där med mig. Hon tror inte att Pappa klarar av att ta mig till tandläkaren eller doktorn osv. En gång fick han lov att ta mig till BVC själv. Men det är det enda. Så min Mamma får faktiskt skylla sig själv i denna frågan.

2010-02-24 @ 21:22:45
URL: http://knodden07.blogg.se/
Postat av: milo

Stackars Bella som har en sådan omtänksam mamma (Therese), jag tror att vi bäddat för lite själva. Vi låter männen flyta runt på räkmackan istället för att lämna över, eller?

2010-02-25 @ 14:33:53
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Therese

Helt rätt Milo, sen gnäller vi över hur vi har det... ;)

2010-02-25 @ 18:29:39
URL: http://theresian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0