Fel och brister

Tycker ni det är svårt att se sina egna fel och brister? Om vi gör det är vi ibland för stolta för att erkänna dem. Det är lättare att hitta fel på andra, men att inse sina egna fel och brister är inget tecken på svaghet. Tvärtom tycker jag, det är ett bevis på styrka och mognad. Är man trygg i sig själv är det lätt att be om ursäkt och inse sina brister och fel. När en person erkänner sina fel brukar det vara lättare för andra runt om kring att göra samma sak. För ca två år sedan blev jag chef för ett arbetslag med mycket konflikter just på grund av att man inte kunde se sina egna fel och brister. Det var lättare att hitta en syndabock och skylla på så att man slapp stå för sina brister. Jag började gensat med att erkänna mina egna fel och brister och talade om att jag inte är felfri, och gjorde jag något fel så sa jag det öppet och frågade hur löser vi detta? Alla blev delaktiga i fel och brister och snart smittade det av sig till de anställda. Idag när någon gör fel på jobbet hojtar man bara till och så hjälps man åt. Det behöver inte utses någon syndabock, rätta till felet och så lär vi oss något av det. Vad enkelt om detta skulle införas i hela samhället. Tänk om politiker skulle säga till folket, hjälp hur ska vi göra här så det inte blir fel? Tänk om alla i höga befattningar skulle våga be om hjälp, hur skulle vårt Sverige se ut då. Jag ser det som en styrka att kunna be om hjälp och jag ser faktiskt upp till de personer som ber om hjälp i olika situationer. Hur ser ni på saken?

Kommentarer
Postat av: Birgitta S

Jag håller fullständigt med dej, alla har vi våra fel o brister att inse och kännas vid dom är absolut en styrka det tyder på att man nästan accepterear sig själv, gör man inte det kan man inte acceptera andra. att vi alla gör fel någon gång är oundvikligt, då är det en styrka att erkänna detta och rätta till det, det går aldrig att rätta till om man skyller på något eller någon annan. Du har gjort stora framsteg på ditt jobb genom din ärliga syn på dej själv och andra, bra jobbat. Det hade varit bra om detta synsätt satt sin prägel på dom styrande också, men det vågar man inte förvänta sig. Kram

2010-01-03 @ 12:36:57
Postat av: milo

Tack pensionären Birgitta, du om någon märkte nog skillnaden, ha,ha.kram o tack

2010-01-03 @ 15:17:18
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej vännen!

Du har så rätt, så rätt. Men det finns folk som gör fel, och det kan alla göra. Men de som inte ståår för sina fel,är några riktiga skitar.kramar mammma

2010-01-03 @ 17:11:34
Postat av: Annika

Kloka ord o sanna...kram

2010-01-03 @ 20:44:40
Postat av: Pillan

Du har så rätt så ... Du är klok som en bok Milo .. skulle funnits fler sådana människor som du så hade världen sett mycket bättre ut också... Gillar din blogg.. intressanta ämnen .. man känner igen sig och ibland är det lite jobbigt med för du slår liksom hammaren på spiken på ngt sätt.. Kram på dig

2010-01-03 @ 21:26:08
URL: http://wandas.bloggproffs.se
Postat av: milo

Kul att ni vågar kommentera och tycka till, lite därför jag skriver, kram till er

2010-01-03 @ 23:31:07
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: milo

78 st har varit inne o kollat på inläggen idag, bra men skriv gärna en rad är ni snälla.

2010-01-03 @ 23:33:51
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Sara Li

Hej Milo!



Du är en bra chef och det är ditt öppna och ärliga sätt som har smittat av sig på oss andra tror jag.



Hur ser du hur många som läser dina inlägg varje dag? Jag skulle vilja kolla hur många som läser mina.



Kram kram och vi ses den 13:e!

2010-01-04 @ 11:04:49
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: milo

Du gåt in på blogg.se och översikt, statestik.kram vi ses, glöm ej julklapp till den 13:onde

2010-01-04 @ 12:23:32
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0