Husmanskost de luxe

Finns det någon som har fått en kokbok i Julklapp, säkert många. Just nu är det inne med diskussioner om mat, och titta på vilken kanal du vill så rätt som det är kommer ett matpogram. Alla är så fokuserade på just mat, men jag undrar hur många familjer lagar mat mitt i veckan? Några lagar lyxmat någon lagar mat av ekologiska produkter skit samma bara man lagar maten själv. Det är en bra status att varje kväll laga en enkel eller avancerad husmanskost. Sen vet jag att alla inte har den tid eller kunskap som behövs, men gör det inte svårare än det är. Husmanskost lagad hemma utan E-nummer, socker, transfetter eller konstgjorda tillsatser är det sundast som finns, visst jag kan också köpa skräpmat eller snabbmat någon gång. Det ser inte jag som något fel, har jag bråttom eller inte orkar går det bra att inhandla denna skräpmat. Då och då är OK, jag vet många som alltid äter färdigköpt mat eller skräpmat och fatta hur dyrt det blir i längden. Alla dessa fabrikat som ögat ser så fort man kommer in i affären, vart är vi på väg. Är vi så stressade så att vi inte hinner laga middag som tar mellan 20 till 30 minuter. Det går bra att göra en matsedel hemma och planera så att man kan ha långkok på grytor eller stekar på helgen som sedan kan värmas  mitt i veckan. Det blir billigt att planera en matsedel och hela familjen blir delaktig i allt från planering till inköp och kanske kan man hjälpas åt med middagen. Snälla ta er denna tid att laga maten själv så kan vi konkurrera ut Felix och Dafgård och alla de andra fabrikanterna. Hur gör ni, lagar ni middag?

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag älskar att göra listor så jag gör alltid matsedel. Middag lagas för det mesta när barnen är hemma, tyvärr slarvar jag med mig själv när de inte är här. Är ju inte lika kul att laga käk då. Fast nu bor ju Adam alltid hos mig så nu blir det säkert bättring ;)

2010-01-04 @ 20:28:04
Postat av: Annika

Hej ja har alltid lagat mat även när jag jobbade full tid..Även vi köper pizza ibland när orken inte finns men inte så ofta...Godast med hemma lagat..kram

2010-01-04 @ 21:49:21
Postat av: Zara

Jag lagar mat hemma så gott som varje dag. Även då när jag arbetar på H&M och kommer hem 18:45.

Tycker om att samlas runt bordet med familjen :)

2010-01-04 @ 22:13:36
URL: http://zara82.blogg.se/
Postat av: Sara Li

Jag lagar för det mesta från grunden, men sen är det klart att man har färdiga köttbullar och falukorv och annan korv och sånt... Men ibland rullar jag egna köttbullar också, biffar gör jag alltid själv. Jag brukar nästan aldrig köpa färdigpanerad fisk. Det är ju hur enkelt som helst att bara lägga ner ströbröd och kryddor i en plastpåse, ner med fisken och skaka om. Pås-sås är bannlyst i vårt hem... skulle vara bearnaisesås i så fall men det äter vi inte så ofta. Och det är heller inte så svårt att göra själv.

2010-01-05 @ 11:03:06
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: milo

Ni är helt ok Sara, Zara, Annika och Anna, men hur tror ni alla andra gör, lagar de middag på kvällen?

2010-01-05 @ 16:52:21
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Therése

Jag lagar för det mesta mat. Men vi har dåliga matvanor lite pga Peters oregelbundna arbetstider och träningstider.

men jag håller med om att man inte ska skylla på att man inte har tid. Det tar ju tid med hämtmat också, ring och bestäl-vänta 15 minuter en kvart, köra hem igen... då har det gått 20-30 minuter.

Nåt enkelt och gott som man kan variera lite efter tycke och smak är ugnsrostade rotfrukter/grönsaker i braspannan. Skär i lagom bitar, drittla över lite olivolja och färska kryddor.... vi brukar ha kotlett i bit till, men det går bra att skiva ner lite korvasnuttar också. Det skötyer sig själv i ugnen och en enda stor panna att diska bara!

2010-01-05 @ 23:03:09
URL: http://theresian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0