Rätten att köra bil?

Har alla rätt att köra bil när de har ett körkort, ja det tycks så. Denna fråga kom av att jag var på Maxi och handlade för ett tag sedan. Redan på parkeringen hörde och såg jag en GUBBE, ja en gubbe, svårt att sätta åldern på honom för det var rynkor till hela gubben. Rusa motorn kunde han och stappla sig fram och ta en kundvagn fixade han i snigelfart. Väl inne i affären stapplade han fram och det såg ut som om han var mer eller mindre blind. När jag stod vid mejeriprodukterna räckte han mig en filpaket och frågade om det var standard mjölk? Jag stammade fram att det var fil och hjälpte honom att ta mjölk. Jag ilade vidare till frukten och där var han framme igen, han kände på frukt och luktade tills han sa här har vi ju paprikan. Sedan frågade han en tant om hjälp med att hitta morötter och tanten hjälpte honom.

Min tanke var att komma iväg från pakerningen innan han skulle köra. Väl framme vid kassan plockar jag upp mina varor på bandet och är nästan klar då världens brak hörs. ALLA vänder sig om och tittar på farbrorn, han har kört in i ett stålparti med majskonserver som rasar ut i hela affären. Folk strömmar till för att hjälpa honom. Då hör jag honom säga att han inte såg uppsättningen för han är nästan blind! VA, nästan blind och körde bil till Maxi. Jag kunde inte lämna pakeringen utan ringde polisen och drog hela historien och till slut frågade han efter registeringsnummert på bilen. Jag uppgav nummert och sedan sade han bara att det är Kalle från Gärds Köping, honom kände de till. De skulle kolla upp honom vid något tillfälle, vid något tillfälle? Vad kunde inte hända innan det? Då förklarade polisen att om det inträffar en trafikolycka så kan inte polisen ingripa. De enda som kan ingripa är våra svenska läkare. Våra svensak läkare är inte på pakeringen på Maxi svarade jag och lade på och körde uppgiven hemåt. Är det ingen myndighet som kan kolla hur bra bilkörare vissa äldre är? Någon koll med 5 års mellanrum hade inte varit fel.

Kommentarer
Postat av: Sara Li

Stackars farbrorn... självklart borde det vara nya uppkörningar för äldre. Kanske först med lite längre mellanrum efter 65 års ålder och sedan en gång om året från 75 år. Eller nåt. Min morfar är klok han, har inte kört bil på många år. Han fyller hela 90 år i år!!!

2010-01-26 @ 17:47:46
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: Therése

Horribelt är vad det är. Syntester med jämnamellanrum borde vara ett krav!

2010-01-26 @ 18:07:25
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: Birgitta S

Det är skrämmande, jag har också sett ett sådant fall man blir verkligen rädd för vad som kan inträffa. Så självklart tycker jag däremot inte det är att man över 65 år ska göra nya uppkörningar med allt vad detta innebär, däremot syn- och reaktionstest skulle vara bra.

2010-01-26 @ 18:59:28
Postat av: milo

Ja håller med dig Birgitta, jag vet inte om jag själv skulle klara uppkörning idag, men syn och reaktiontest låter vettigt.Det klarar jag nog.

2010-01-26 @ 20:03:59
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Veronica

Jag säger bara vad är det jag alltid säger om det där med att köra bil?

2010-01-26 @ 22:13:47
URL: http://ingetstoppaross.blogg.se/
Postat av: S.söderling

Hehe håret såg värre ut IRL än på bild ;) tro mig!

men nu ser det finfint ut.

2010-01-27 @ 00:20:30
URL: http://soderling.webblogg.se/
Postat av: Birgitta S

Klart att du klarar det, jag tror att jag också hade klarat det än så länge, det hade varit vettigt med någon form av kontroll

2010-01-27 @ 12:05:49
Postat av: Annica Bech

Hmmm vi kanske ska sluta köra bil, åka kommunalt i stället. Man blir onekligen mörkrädd när man förstår att det finns förare som han. Det spelar ju ingen roll hur duktig du själv är som bilförare med sådana medtrafikanter.

2010-01-27 @ 14:27:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0