Sprit på äldreboende?

Ska gamla människor som bor på äldreboende inte kunna få sig en snaps eller ett glas vin om de är sugna? Får inte personalen handla på bolaget till de boende, är det någon som vet? Tänk om jag brukar ta ett glas rödvin till min söndags middag och har gjort det i hela mitt liv. Sen kommer jag in på ett äldreboende och då ska jag omyndigförklaras och inte få mitt vin till maten. Jag förstår faran om man äter mediciner och börjar bli senil, men är jag helt frisk och vet vad jag gör kan det väl inte spela någon roll.  Varför kan man inte sälja alkohol på boenden så får man ju kontroll över de äldres dryckesvanor.  Om jag vill fira något speciellt eller bara är sugen varför ska jag då inte få ta min sup? Får anhöriga köpa alkohol och ta till sin släkting på äldreboendet? SKÅL


Kommentarer
Postat av: Anonym

Min yngsta praktiserara på äldreboende där får dom ta ett glas vin mm på kvällen..kram

2010-01-11 @ 21:24:27
Postat av: Annika

Det var jag som skrev inlägget ovanför....

2010-01-11 @ 21:25:45
Postat av: mamma

Detdär med vänlighet. Vad är vänlighet? Jag vet egentligen inte riktigt vad det är. Men jag tycker att man ska vara mot andra som man själv vill bli behandlad. Det finns ingen anledning att "smöra" det är bara löjligt och blir säkert genomskådat också. Nej var dej själv och du ska veta ATT DU DUGER! Kramar mamma

2010-01-11 @ 21:30:36
Postat av: milo

Låter bra Annika.

2010-01-11 @ 21:54:13
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: milo

Ja mamma du har så rätt så rätt, men visst är det konstigt?????

2010-01-11 @ 22:02:17
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Therése

Joag hoppas verkligen det är fritt fram för lite go dricka på äldreboendena.

Min farfar dog i Cancer för 6 år sedan, sita gången jag träffade honom var på sjukhuset nån vecka innan han dpg. Det var underförstått att det var sista gången vi träffades, även om vi inte uttryckligen sad det. Så Pappa och farmor gick en runda i parken så jag och farfar fick en stund själva. Då korkade jag upp en flaska av Farfars favoritvin "Det där med den bula och sned hls" som farfar sa (JP Chenet, rött). Sen satt jag på Farfars sängkant, drack rödvin i plastmugg samtidigt som jag fick hålla hans glas med sugrör för det klarade han inte själv. Det var sorgligt men ändå fint.

Farfar åt såklart starka mediciner så i slutet av sin kamp, men som personlen sa, "vi vet alla hur detta slutar, så varför ska han inte få ha lite gott innanför västen, hans tillstånd kan ju inte förvärras i alla fall".

Jag hoppas verkligen att de är lika "generösa" när jag blir gammal.

2010-01-12 @ 08:35:56
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: Jaana

Jag hoppas verkligen att den dag jag blir gammal, skruttig, dement osv...ska få ta mig ett glas rödvin eller en whiskey! Får jag inte det för personalen så hoppas jag att mina barn smugglar in det till mig! Borde vara en självklarhet att få åldras med värdighet..Tack för ordet

2010-01-19 @ 22:51:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0