Vem har fel?

I ett förhållande har vi i regel inte bara olika uppfattningar om vad som är problemet. Vi har också olika uppfattningar om vem som egentligen är problemet och därför ska ändra på sig. Ska man behöva ändra på sig för att passa in i ett förhållande? Skulle inte falla mig in att ändra på mig, men ändra lite på mannens fel är väl inte otänkbart, ha,ha. Du tycker förmodligen att det är din partner som är problemet, han eller hon tycker att det är du som skall ändra på dig. Förmodligen är ni båda en del i problemet, man brukar ju säga att det inte äe ens fel att två är osams.

I ett förhållande lägger vi mycket tid på att förändra vår partner än på att arbeta med våra egna brister. När vi är nyförälskade ser vi bara det positiva och när det sen blir bråk ser man oftast bara det negativa. För att lösa konflikter måste man se sin egen roll och erkänna sin egen del i konflikten. Oftast väcker konflikter starka känslor och det är nog därför som vi inte alltid ser klart. Vi handlar inte så logiskt alla gånger, det handlar om att försvara sig och finna fel på den andra. Är det någon som känner igen sig? Det lättast att klara sig ur en konfilkt är att hålla sig till saken och att prata i jag form. Hur lätt är det? Låter som rappakalja men det stämmer. Det svåraste är att försöka föklara varför man är arg utan att dra upp gamalt groll. Det är lätt att det blir historia, och rätt som det är grälar man om gamla saker och saken som gjorde att grälet började är glömt. Vi skulle kanske införa preskriptionstid i våra förhållanden eller? Vad sägs om att man inte får dra upp saker som hänt efter sju dagar. Klarar man det? Många konflikter är lätta att lösa andra kan ta åratal och vissa problem får man kanske leva med.

Kommentarer
Postat av: Jenny

JAG har aldrig fel :D de finns inte i min värld :))

2010-01-13 @ 16:15:55
URL: http://jennygottfridsson.blogg.se/
Postat av: milo

Jag hoppas du skojar, gumman.

2010-01-17 @ 18:48:46
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0