Att ta seden dit man kommer.

Många pratar om att den svenska integreringen inte fungerar, varför? Kommer jag till ett annat land för att bosätta mig där är det väl bara att ta seden dit jag kommer. Vill de nya svenskarna bli svenska? Man måste lära sig språket för att överleva. Visst måste det finnas förutsättningar för att hitta sin roll i ett annat land, jag tror att det finns om man bara vill. Alla invandrare behöver väl inte bo i samma bostadsområde och fortsätta med sitt eget språk och sina egna seder. Måste vara lättare om man försöker bo blandade med svenskar. Efter att man har lärt sig språket så måste man sätta sig in i våra seder och bruk, dock inte sagt att man ska förkasta sin egna seder men det får inte ta över. Att alla inte har samma religon vet vi om, det är okey för min del att tor på vad man vill, men tro måttligt och ha empati för andra religoner.

Jag vet att flertalet invandrare har kommit från krig och elände, jag vet också att de fattigase finns kvar i dessa länder. Jag är inte rasist, utan jag reagerar på att de som kommer hit av egen fri vilja inte kan uppskatta vårt land eller våra seder. Om jag skulle behöva flytta till ett annat land är jag fostrad till att ta seden dit jag kommer. Jag vill kunna fira Sveriges nationaldag utan att bli kallad rasist. Jag vill också att de invandrare som kommer hit ska kunna anpassa sig till vårt levene, det är inte vi som ska anpassa oss för invandringen. Har jag fel?


Kommentarer
Postat av: Veronica

Håller med. Länge leve Sverige ! Man behöver inte vara rasist för att tycka att vissa saker kan göras lite annorlunda. Vi ska inte behöva anpassa oss, helt rätt.

2010-06-07 @ 18:49:59
URL: http://ingetstoppaross.blogg.se/
Postat av: Jessica

Håller fullständigt med!

Det är dessutom fruktansvärt stora skillnader i inkomster mellan svenskar och invandrare. Min mormor har ut ca 5700 kr i pension medan en invandrare som aldrig jobbat i sverige har ut ca 10 000 kr. Hur diskriminerande och orättvist är inte det mot en svensk?

2010-06-14 @ 22:17:19
Postat av: milo

Det är mycket orättvist i vårt fina Sverige. Det är inte konstigt att folk retar sig på samhället och på de som kommer hit...............

2010-06-19 @ 08:31:57
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag håller med dig. Men jag förstod först problemet när jag själv flyttade utomlands.



Visst ville jag anpassa mig, visst ville jag käka deras mat och fira deras högtider, visst ville jag få kompisar och bara hänga med människor från det landet.

Men hur fan går man tillväga när man inte känner en kotte och samhället välkomnar en med fördomar??



Det är så jag tror de flesta som kommer till sverige känner. Vissa lyckas, vissa når halvvägs och andra lyckas inte alls.



Däremot den som kommenterade om invandrare och bidrag skulle jag be läsa på statistiken innan hon uttalar sig.

2010-06-19 @ 21:50:31
URL: http://emmasofiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0