Skolan idag och deras elever är de förlorade?

Alla måste ha en viss kunskap i alla ämne, så är det. Alla har inte lätt för att lära, vissa är mer åt det praktiska hållet. Men att få IG i något ämne är inte skolans fel, endast eleven själv väljer detta. En del som har olika bokstavssjukdomar eller läs-och-skrivsvårigheter kan jag acceptera, men fullt friska ungdomar utan anledning får ta konsekvenserna senare, jag lovar. Jag har två ungdomar med IG i olika ämne och de är fullt friska, men en av dem fick det på grund av skolk, och den andre på grund av lathet. Nog om IG nu, men tänk på att det betyget gör ingen glad.

Själva skolan ska jag gå in på nu, de lär ut ämneskunskap och det är okey, hur de lär ut är så olika från skola till lärare så det går inte att kommentera detta. Vissa ämne kan kanske tyckas onödiga, där har vi alla olika åsikter. Jag tycker bara att eleverna ska lära sig mer om livskunskap, de blir ju helt chockade när de kommer ut i arbetslivet och ska ha krav på sig. Man kan ju tro att skolan är en syddad verksamhet där man kan komma och gå som man vill, fast jag vet att det inte är så. Sedan ska vi inte dra alla elever i samma slipsten, det finns de som är duktiga och är i skolan för att lära.

Nya ämnen som skulle behövas i skolan är " hur man förhåller sig till varandra" empati" Hjälpsamhet" kamratskap" och vad som är mitt och ditt". Själva ordet medmänsklighet kan vissa inte ens stava till. Sen tycker jag inte detta problem ska lastas på skolan vi föräldrar måste vara aktiva och engagerade. Det ligger mycket på samhället tycker jag, det finns inga riktiga straff idag om man hittar på något. Misshandla en lärare som försöker få pli på eleverna , hur rimmar det? Ringa föräldrarna och bli nerskälld för att det inte fungerar med eleven kan inte heller vara så kul. Om vi föräldrar och lärare och politiker sätter lite hårdare krav på eleverna så kanske vi kan rädda nästa generation ungdommar.  Vad tror ni?


Kommentarer
Postat av: Sara Li

Rackarns vad du är klok Milo!

2010-06-27 @ 19:57:19
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: Birgitta S

mycket klola ord, jag håller fullständigt med dig i allt du säger, du har så sunda och kloka tankar, kram

2010-06-28 @ 19:22:28
Postat av: s a n d r a

Jaa, hela 3 år :) tiden går alldeles för snabbt!

2010-06-29 @ 09:27:17
URL: http://englaliks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0