Aktivitetsbehov?

Satt och läste lite i en psykologi bok av Bo Sigrell som är myckte bra, men jag kom till ett avsnitt som han kallade aktivitetsbehov. Det har alla människor ingen är helt passiv, men det stod inget om att det går i vågor. Att vara aktiv är ju lätt när det är roliga saker på gång men vem är aktiv när det ska strykas, handlas och städas, inte jag.
Både djur och människor har en inre lust att utforska sin omgivningen, för mig tar det inte lång tid. Sedan stod det att vi vuxna leker i form av kortspel, schack och andra sällskapspel, där stod inget om mobiler eller internet. Jag kollade när boken var tryckt 1985, inte konstigt att faktan är lite uråldrig. Där stod att vi försöker undvika att ha långtråkigt, det kan vara skönt ibland att få ha det riktigt långtråkigt och sedan händer något kul. Då tycker jag att det uppskattas mer, eller?

Ibland kan jag tycka att det börjas för tidigt med aktiviteter för barn, de ska fara på än den ena än den andra aktiviteten, inte konstigt att de blir stressade. Jag kan inte minnas att vi gympade, dansade, red på hästar, utövade andra spotraktiviteter förrän vi började skolan, eller hur var det? Har jag glömt hur det var? Jag tycker att barn är på dagis med hets och stress och sedna hem o stressa för att hinna äta för att sedan iväg på någon kvällsaktivitet, detta kan inträffa flera kvällar i veckan i tidig ålder.

Sedan till våra ungdomar som har skolan och fullt upp på kvällarna med läxor och olika aktiviteter, de som inte är aktiva sitter framför TV:n eller datan. Det blir också en sorts stress, hjärnan är aktiv hela tiden och jag tror inte dessa ungdomar idag kan varva ner och ta det lungt. Det måste alltid hända något........

Vi i medelålderna har våra egna aktiviteter som golf, svampplockning, handarbeten, slöjd, läser, promenader, löser korsord, keramik, kortspel, motion i olika former, men vi tar vara på tiden och förstår hur viktigt det är att inte alltid vara aktiv. Det går att ha långtråkigt och hämta andan ibland.

Kommentarer
Postat av: Annika

Jag älskar att ha långtråkigt så skönt...Aktiverar mig med att läsa det är det bästa som finns..Tycker oxå att det är för mycket aktiviteter för ungarna.Högst två har jag alltid sagt.Man behöver ha tråkigt emellanåt för att uppskatta det man har men även för att få vila..kram

2010-03-15 @ 19:59:27
Postat av: mamma

Min kära tös, så förståndig du är. Visst är det mycket som drar, men som förälder har man ett ansvar och måste hjälpa barnen att välja, man kan inte vara med på allt. Du har inte glömt, det var inte så när du var liten. Nu ska jag berätta om en vännina till mej. Hon är ensamstående mamma och lärare. Hon kände att hon måste vara både mamma och pappa och ställde upp för sonen i alla lägen. En kväll hade de inget på gång och då frågar hon sonen vad de ska göra på kvällen. Hon får till svar: Snälla mamma vi kan väl vara hemma. Då fick hon en tankeställare. Så alla föräldrar, tänk på att barnen måste få vara hemma och ta det lugnt ibland.

2010-03-16 @ 17:49:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0