Dödshjälp?

I Aftonbladet i helgen har det varit två artiklar om en 31 årig tjej som vill ha dödshjälp. En mycket svår fråga. I artiklen kallar hon sig Kim och det fortsätter jag med också. När Kim var sex år fick hon en svår tumörsjukdom och blev opererad, operationen gjorde henne förlamad från huvudet och neråt. Nu har Kim levt med respirator i 26 år, och nu vill hon inte mer. Kim har skrivit till socilastyrelsen om sin vilja att lämna livet, inget svar ännu. Kim vill sövas och sedan ska de stänga respiratorn. Kim har under åren levt ett något drägligt liv, men de senaste åren har hon bara blivit sämre och sämre. Idag tvingas hon ligga på en brits med svåra smärtor och hon ser döden som en lättnad.

En SIFO undersökning visar att nio av tio svenskar är positiva till aktiv dödshjälp, hur ställer du dig? I Kims fall tycker jag att hon ska få dö om hon vill. Om det hade varit en människa som inte var förlamad då hade den personen själv kunnat ta sitt liv, men Kim kan inte själv ta sitt liv utan måste ha hjälp. Om någon skulle hjälpa henne i dag blir de åtalde för mord. Kim har levt några bra år och nu finns det inget mer att göra för henne utan plågan eller värken blir bara värre och värre. Då tycker jaq inte Kim har ett drägligt liv mer.

Om jag skulle ligga på samma sätt skulle jag också vilja lämna livet, trots alla som jag älskar runt om kring mig. Det kan inte vara värdigt att ligga år ut och år in som ett kolli. Nej jag är för dödshjälp i detta fall. Det finns andra fall där jag är mer tveksam, jag tror att man får titta på fall till fall. Tänk om man stänger av maskinen och nästa vecka hittar de en medicin som botar. Fortfarande för dödshjälp i vissa fall. Tänk tanken att som anhörig år ut och år in behöva se på en person som man älskat ligga som ett kolli. Tänk tanken på att ta beslutet om att stänga av maskinen. Hoppas jag aldrig ställs inför den frågan.


Kommentarer
Postat av: Jannice

Vi där hemma pratade om precis samma sak igårkväll, jag tycker det är upp till henne. Hade jag varit förlamad och inte kan göra något själv hade jag också velat ta mitt liv. Tycker det är upp till henne.

2010-03-22 @ 08:36:58
URL: http://jannicebech.blogspot.com
Postat av: Therése

Som Du säger, det är en svår fråga. Jag kan också tycka att det bör vara tillåtet i vissa fall. Men vem ska avgöra vilka de fallen är? Jag förstår Kim, jag hade inte heller velat leva så och jag hoppas hon får gehör hos socialstyrelsen.

En icke förlamad människa kan ta sitt liv själv. Det är sant. Men en människa kan vara fullt rörlig en ändå inte vilja leva. Var ska gränsen gå? Jag har själv en nära anhörig som valde att avsluta sitt liv på egen hand. En anhörig som trodde sig ha problem. Problem och bekymmer som bara fanns i det agna huvudet. Dock likaväl fullt verkliga och riktiga för personen själv. En sån person skulle ju aldrig förstå eller acceptera att inte få aktiv dödshjälp.

Jag är ändå för att vi ska tillåta aktiv dödshjälp. Men innan det blir lagligt krävs en hel del arbete med "reglementet" därikring.

2010-03-23 @ 18:06:19
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: milo

Tessan o Jannice detta är ett svårt ämne, vem ska bestämma över ens liv om inte jag själv. Sen finns det massor av faktorer som spelar in och det måste ses från fall till fall.

2010-03-25 @ 19:20:36
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0