Varför modersmål i skolan?

Nu först vill jag göra klart att jag inte är rasist, men varför ska utländska barn få undervisning i sitt modersmål? Kan de inte få det hemma av sina föräldrar, varför ska mina skattepengar gå till deras undervisning. Vissa av ungdomarna är till och med födda i Sverige. Om mina barn vill läsa ryska får de snällt gå en kurs på sin fritid och bekosta kursen själv. Ska det hållas undervisning till invandrarbarn så ska det vara rättvist gentemot våra barn. Varför ska dessa ungdomar få ett språk till gratis som gynnar dem i framtiden om man söker ett arbete med språkkunskaper, är det rättvist? NEJ. Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Birgitta S

jag håller fullständigt med dej, det är föråldrarnas ansvar att lära dom hemspråket.

2010-03-04 @ 19:20:53
Postat av: Sara Li

På ett sätt tycker jag att de ska få undervisning i språket om det är så att föräldrarna har i planen att flytta tillbaka till det land de kommer ifrån. Annars kommer ju barnen ikläm där också, precis som de gör i Sverige för att de ibland inte kan prata svenska så bra. Många svenskar tycker ju att invandrarna ska "flytta hem" igen och då är det väl bra att barnen lär sig hemspråket bra. Jag tror inte att föräldrarna alltid är så bra på att undervisa, inte om de inte är språklärare i alla fall. Det finns ju många svenskar som inte är bra på svenska och dessa hade t ex inte varit lämpliga till att undervisa i svenska...



Men visst, våra skattepengar ska ju först och främst gå till "våra egna" och till sådant som gäller Sverige.



Så att gå självbekostade kurser är kanske bättre om familjerna nu planerar att "flytta hem" igen, för då är det ju självvalt. Bor man i Sverige och är barn och inte ska flytta tillbaka till föräldrarnas ursprungsland är det ju bättre att de får extraundervisning i svenska i så fall.



Hörde på radion att Nyamko Sambuni (eller vad hon heter) har föreslagit att nyanlända flyktingar ska få gå kurser i svensk samhällsorientering så att de lär sig det svenska sättet och vår mentalitet. Låter rätt bra tycker jag. Då är det nog lättare för dem att komma in i vårt samhälle om de nu planerar att stanna här.



Ja det är mycket att tänka på...

2010-03-05 @ 17:41:35
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: milo

Snälla Sara tror du verkligen att de har en tanke på att flytta tillbaka? Klart att de ska kunna Svenska om de ska leva i vårt land, annars blir de utanför samhället.

2010-03-05 @ 18:17:33
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Annica Bech

Har själv bott utomlands och tro mig finns ingen gräddfil. Barnen var tvugna att klara språket, dom fick betyg var sjätte vecka. Den första tiden var det stentufft för att sedan gå på mellam 90-95% i betyg. Finns absolut INTE hemspråksundervisning, utan den fick vi själva vara noga med hemma.

Ogillade vi något så fick vi svaret att det var bara att flytta tillbaks till Sverige, eller så fick vi anpassa oss efter deras kultur punkt slut.

Så jag anser att det daltas lite mycket i bland, om man jämför vad som händer om en svensk flyttar utomlands. Tror också att det är ganska unikt för Sverige.

2010-03-08 @ 14:11:46
Postat av: milo

Du har så rätt Annica, här daltas otroligt mycket. Skulle kanske vara nyttigt om våra politiker bodde utomlands i 8-10 månader och lärde sig något.

2010-03-08 @ 17:25:11
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: sofie

Jag kan inte hålla med dig om detta och tycker att det är rent ut sagt för jävligt att vissa människor tänker såhär. Det kan visst ses över och göras förändringar till det bättre men att ta bort undervisning i modersmål, absolut inte.



Jag har under ett år jobbat som nanny i en familj i england där mamman var svensk. Anledningen till att jag tog hand om barnen istället för att låta dem vara heltid på dagis var för att jag skulle lära dem svenska -något som inte erbjuds i den vanliga brittiska skolan.

Föräldrarna la alltså ner över 20 000kr varje månad för att lära sina barn svenska. Tänk om det funnit något så fantastiskt som modersmålsundervisning och vad det hade sparat pengar för den familljen.



För barnen behöver båda språken, hur ska det annars kunna prata med mormor och morfar. Eller flytta till Sverige någon dag om de vill det? Tänk dig att dina barnbarn inte skulle kunna kommunicera med dig, då tror jag du ser saken annorlunda.



Och nej, en person kan inte lära ett barn ett språk. En person har ett väldigt begränsat språk och ordförråd och är man inte lärare (vilket majoriteten av föräldrar inte är) är det väldigt svårt att både lära barnet skriva och prata ett språk.

Det var därför barnen jag tog hand oms svenska ökade oerhört när jag kom dit, plötsligt fanns det två personer i deras närhet som pratade språket och de fanns mer variation. Tänk då på möjligheterna om det hade funnits ännu fler.



Har dessa barn tillgång till två språk och kan dem både skriftligt och muntligt är det en oerhörd tillgång inte bara för dem personligen utan även för ett land. Många jobb idag kräver att man kan mer än ett språk och Sverige gör många affärer med utlandet.



Så ja, jag vill att mina skattepengar går till hemspråksundervisning. För jag ser vilken tillgång det kan vara, och likaväl som jag hade velat att mina barn hade fått möjligheten om jag bott utomlands vill jag att de som kommer till sverige ska få möjligheten.



Att vi sedan behöver bli bättre på att integrera invandrare är en helt annan fråga och har absolut ingenting med modersmålsundervisning att göra.

2010-03-13 @ 16:44:01
URL: http://emmasofiee.blogg.se/
Postat av: sofie

som ett litet tillägg så kan man för tillfället läsa ryska på gymnasiet, och på universitet helt gratis och det är tillgängligt för ALLA.



2010-03-13 @ 16:47:52
URL: http://emmasofiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0