Ondska

jag tror att alla människor bär på ondska som kan poppa upp när som helst, de flesta av oss har spärrar. Ibland känns det som om det finns mer ondska än godhet. Om det goda ska segra måste vi vårda och gödsla godheten varje dag. Jag tror att pengar, data, TV, religon och politik har fördärvat mycket och samhället har blivit hårdare och tenderar att bli råare och råare. Djungelns lag råder och det är lätt att ta till våld, grovt våld. Det säger sig själv att man inte kan hoppa eller sparka på någons huvud och tro att denne ska resa sig som om inget har hänt. Jag tror inte det är nyttigt för barn att spela data eller titta på våldsfilmer, att skicka en karatespark mot ett huvud i ett spel måste ge fel signaler. Den snedvridna data och Tv världen måste snart ta sitt ansvar för det måste påverka oss med onda handlingar. Var kommer annars denna råhet ifrån? Visst har vi krigat och dödat i alla tider, men inte med så mycket grymhet. Inte var det vanligt med misshandel, mobbing, massmord, gruppvåldtäckter, kidnappning och fasansfull terro, inte vad jag kan komma ihåg. Det värsta med ondskan är att förr blev man illa beörd, nu tänker man BARA inte nu igen. Är inte den tanken farlig, jo jag tror det. Känns som om man blir lite avtrubbad med allt våld. Vad känner du, har jag rätt eller fel?

Kommentarer
Postat av: lena ravhed

Håller helt med dig, men vad gör vi vuxna när vi ska ta en paus eller vara lite avslappnade? Jo, vi läser en deckare med ngt saftigt mord eller tittar vi på tv med serier som alltid innehåller mord som ska klaras upp. Tänk så många serier det finns med detta innehåll! Av olika kvalitet naturligtvis. Morden i Midsomer känns som en lite pust jämfört med tex Graven. Jag tycker det är sjukt att vi blir roade av alla dessa mord!

2011-08-28 @ 08:56:09
Postat av: milo

Ja du har rätt, men tänk vilka grymma data spel det finns till ungdomar, där man kan döda med vapen eller händer o sedan bara resa sig upp efter en stund, hallå?

2011-08-28 @ 22:35:33
URL: http://milo.gottfridsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0