En god ekonomi?

Läste en utvärdering angående god ekonomi. Överskriften var så här "En god ekonomi är bättre än en dålig" ja den som inte förstår det fattar nog inte mycket. Man kan inte köpa lycka för pengar, så sant, så sant. Men en god ekonomi är alltid en bra utgångspunkt, det blir liksom lite lättare att leva. En av världens största opionsundersökning angående inkomst och lycka är gjord av två forskare från universitetet i Illinois i USA, de har frågat 136 000 personer och kom fram till följande. Den som är rik är nöjdare med livet, men det är också viktigt att känna sig respekterad. Tydligt samband finns mellan ekonomisk tillväxt och ökad lycka. Stigande inkomst ger ökad välbefinnande. Man är rädd om sin valfrihet och är mån om att kunna bestämma över sitt liv.........

Ja visst är livet orättvist, en del har massor av pengar, vissa har inga och sedan finns det de som lever mitt i mellan. Jag tror inte man blir lyckligare av pengar, men det underlättar att slippa vända på slantarna. Om man skulle få så mycket pengar så det går att leva i lyx och överflöd, då är jag inte övertygad om att jag blir lycklig. Jag tro att ju mer pengar man har, desto mer vill man ha, det blir aldrig bra. Lagom måste vara bäst.

Kommentarer
Postat av: Annika

Ja vem skulle inte vilja ha mycket pengar? Det skulle underlätta en del, men om jag skulle bli lyckligare vete sjutton. För mig är det familjen som gör mig lycklig, att alla ska få vara friska..kram

2011-02-18 @ 20:45:10
Postat av: Sara Li

Kärlek och respekt är viktigast. Och att man har mat på bordet... Och får vara frisk.

2011-02-19 @ 14:33:52
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: Therese

Pengar kan int eköpa tip/kärlek etc..

Men det skapar förutsättningar. Har jag pengar behöver jag kanske inte jobba lika och mycket och får då mer tid till min familj/min hobby etc. Jag får andra förutsättningar att vårda minkärlek tex med en lite kärlekssemester, "dejeter" ett par gånger i månaden med min kärlek osv.

Har jag pengar minskar min stress över att kunna betala mina räkningar, köpa nya vinterskor till hela familjen, fira jul med julklappar, julgran och god mat etc... och minskas den stressen mår jag bättre.

Pengar är verkligen inte allt, men det underlättar i mångt och mycket. Sen behöver det inte handla om att mna har miljoner på kontot, men tillräckligt mycket för att slipp ligga vaken om nätterna och oroa sig.

2011-02-22 @ 07:17:55
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: milo

Ni har så rätt, pengar underlättar men som sagt det går inte att köpa lycka. Man måste ha så att man klarar sig och lite över. Lagom e bäst....

2011-02-22 @ 18:21:53
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Therese

jag hade klarat mig med en Lottovinst på 15 mille... lätt :)

2011-02-22 @ 19:58:04
URL: http://theresian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0