Att sakna avlidna personer.

Man säger att man ska låta de döda vila i frid, ja men ibland kan jag sakna vissa så att jag nästan blir sjuk. Jag har ändå inte mist någon riktigt närstående som barn, man, syskon eller föräldrar. Men jag kan sakna min mormor så in i vassen, hon hade många bra sidor men också många mindre bra sidor. Mormor var inte alltid rättvis och komma i onåd med henne var inte roligt. Jag och mormor var alltid raka och ärliga mot varandra, ibland i överkant. Hade man problem så hjälpte hon alltid till. I ungdomen var det lättare att tala med mormor så slapp man skuldkänslorna inför mossan. Mormor såg det på ett annat sätt, hon var inte närmast eländet när det var som värst. Det var därimot mossan och därför hade man alltid dåligt samvete när man ställt till något. Mormor fixade det mesta det har hon gjorde hon i flera generationer, många hade stor respekt och några var riktigt rädda för henne. Jag var aldrig rädd, jag sa som det var och passade det inte så fick det vara, tror att det var därför det funkade mellan mig och mormor. Den sista tiden var mormor riktigt elak mot vissa i min närhet, jag såg mellan fingrarna och skyllde på hennes sjukdom, då var det lättare att glömma att hon faktiskt kunde vara elak och orättvis innan hon blev sjuk också. Trots hennes fel och brister saknar jag henne när det tar emot, då hade hon alltid en lösning till mig. Det är jobbigt att inte få förslagen eller råden från henne. Nu får man klara sig själv och det gjorde jag innan också fast mormor var spindeln i nätet. Den giftiga svarta änkan blandat med en fe. Vilken blandning men det var min mormor.  Saknar du någon och varför?

Kommentarer
Postat av: Heidi

Mormor och morfar, de va de mest omtänksamma, underbara människor jag stött på.. Önskar att de fortf fanns i livet många gånger..

2011-01-23 @ 17:49:45
Postat av: Annika

Saknar min mormor o morfar varje dag.Dom var mina extra förälrar, ibland kan jag känna morfars närvaro. Vet att många inte tror på det men för mig är det verkligt..kram

2011-01-23 @ 20:38:52
Postat av: Carin

Saknar min pappa o mina systrar, alla dog för tidigt pga olika sjukdomar....Tänker ofta på dem fast det gått en hel del år.

2011-01-24 @ 12:50:03
Postat av: Carina

Jag saknar min pappa väldigt mycket. Han hade sina dåliga sidor, men han var min pappa.

2011-01-24 @ 18:49:30
Postat av: milo

Alla ni som kommenterat saknar någon särskild och det finns många olika sätt att sakna.

2011-01-24 @ 21:29:07
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: milo

Alla ni som kommenterat saknar någon särskild och det finns många olika sätt att sakna.

2011-01-24 @ 21:29:48
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Sara Li

Jag saknar min mormor Svea som hastigt gick bort sommaren -88 ett par månader före min 12-årsdag. Hon var mig veterligen inte sjuk, dog bara platt fall i köket en kväll innan hon skulle gå och lägga sig. Vi var på semester i Värmland och mormor och morfars granne ringde campingen och sökte mamma och pappa och berättade detta. Jag hade sovit över hos mormor precis innan vi skulle åka iväg. Jag satte mig i bilen men fick en ingivelse att jag borde ge mormor en kram innan vi åkte, så det gjorde jag. Det var inget jag annars brukade göra. Är SÅ glad att jag gjorde det. Som ett farväl... Utan att jag visste vad som skulle hända bara några dagar senare. Mormors bortgång är det absolut värsta som hänt mig i hela mitt liv. Hon var min allra bästa vän. Jag önskar så att hon kunde gå fått vara med mig genom ungdomsåren och en del av mitt vuxna liv och få träffa mina barn etc... För henne berättade jag allt möjligt som jag aldrig skulle kunna prata med föräldrar eller kompisar om... Skulle gå behövt henne under en längre tid av mitt liv! Tyvärr saknade nog himlen en ängel och ville ta hem henne dit just vid denna tid...

2011-01-24 @ 23:55:04
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: JENNY

Självklart saknar jag också gamla mormor, men jag tror ni stod varandra mer nära du & hon.



Den jag saknar och önskar jag fick mer tid med är Sara, Ibland tänker jag på henne och önskar att hon också fick vara med och uppleva dessa fina år i vår tidiga vuxenålder. Jag undrar hur hennes liv hade varit idag om hon fått leva. Hon är en Ängel som säkert vakar över oss andra och ser till att vi göra rätt val i livet !!

2011-01-25 @ 17:57:52
URL: http://jennygottfridsson.blogg.se/
Postat av: Therese

Jag saknar flera nära som gått bort. Av de 5 anhöriga som jag mist var det bara en som var "gammal". Alla de andra gick bort i förtid pga olycka eller sjukdom.

En som jag saknar är min sambos Mamma som gick bort i cancer endast 60 år gammal. Hon var rolig, smart, rak & ärlig och full av energi och livsglädje. Dessutom var hon jätteduktig på precis allt hon företog sig, samt en fantastisk kvinna till att balansera rollen som fru, mamma, yrkeskvinna och ändå samtidigt ha tid med resor och massa andra intressen.

Jag känner mig lite arg (?) och ledsen att hon och jag fick så kort tid tillsammans. Hon dog mindre än ett år efter det att jag och Peter träffats. Jag skulle verligen velat ha mer tid med henne.

För drygt två år sedan förlorade vi Peter Pappa också, och jag kan sakna dem båda väldigt å Bellas vägnar. Många gånger när hon gör/säger nåt roligt eller lär sig nåt nytt, eller när vi är på badhuset eller Andys, eller firar födelsedag/Lucia eller dyligt, tänker jag "Nu skulle Farmor och Farfar varit med...). Usch, känns så orättvist :(

2011-01-28 @ 07:57:35
URL: http://theresian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0