Bärplockare

Jag läste en insändare om en man som är i 70 årsåldern och äger 100 hektat skogsmark i norrland. Mannen sköter sin skog med röjning, avverkning och planterar ny skog. När han har skött sin skog har han plockat blåbär, lingon, hjortron, hallon och svamp till husbehov. På senare år har han inte kunnat plocka till husbehov för att skogen har blivit invaderad av asiatiska bärplockare som rensar allt som går att plocka. Det enda mannen kan plocka är skräp och mat o dryckesförpackningar efter dem som invaderat skogen. Sedan används skogen som toalett, ettan är väl okey men tvåan med stora högar av mänskobajs och lite  toapapper på toppen är inte najs. Mannen retar sig på att de som jagar älg i hans skog betalar en avgift för att jaga och vill att samma princip ska gälla för bärplockare som plockar för att sälja vidare. De utnyttjar vår fina allemansrätt och bedriver business med våra marker. Jag håller med mannen, här finns några som lockar hit utländska bärplockare till norrland för att plocka vad de hittar och det är ju tyvärr inte bärplockarna som tjänar pengarna utan de som lockat hit dem. Att sedan skräpa ner i naturen är för mig en gåta, man lämnar väl stället som man fann det. Utan skräp och avföring. Avföringen är vidrigt, kan man inte sparna en liten hålla i mossan och bajsa och torka sig och sedan lägga över mossan så ingen behöver hitta skiten. Nej gör nya regler för de som plockar bär och svamp, det får plockas till husbehov och ingen ska få tjäna på att springa i andras skogar om man inte frågar om lov. Man går ju inte in i grannens trädgård och plockar blommor och grönsaker, eller? Hur skulle det gå till om jag bar någon plocka frukt och bär i grannarnas trädgård och sedan åkte jag in på torget och sålde det till sjuhöga priser. Kanske inte sak samma. men jag förstår den gamle mannen som har tröttnat på att de rensar hela skogen på allt, vad tycker ni, ska allemansrätten ses över?

Kommentarer
Postat av: Milla

Tror de blir ändring på de där.

2011-07-25 @ 15:30:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0