SOS alarm.....

Nu måste det snart till en ändring på folket som arbetar på larmcentralen, har de ingen utbildning? Åter igen en artikel i tidningen idag om en kvinna som höll på att dö men fick rådet att vila. Ambulanssjukvården har de senaste åren gjort en rad omorganisationer och syftet har varit förbättring och effektivisera tillgängligheten och öka vårdtryggheten för oss patienter. Då blir kontentan av detta att socialstyrelsen fått ta emot en rad anmälningar om felbehandlingar, felprioriteringar och sist en massa felbedömingar till ambulansverksamheten. Ingen har väl glömt fallet om Emil Linnell som vädjade om en ambulans vid upprepande tillfälle men nekades av sjuksköterskan som bedömde att han inte var tillräckligt sjuk. När de kollade telefonsamtalet med Emil hade han svårigheter att andas och tappade medvetandet flera gånger under samtalet. Va? Alla med utbildning inom vården måste väl för fan fatta att killen är sjuk. Jag är inte vårdutbildad men jag skulle skickat en ambulans genast. Emil hittades död morgonen efter, med brusten mjälte. Alla som felbedöms och inte får ambulansvård råder jag att gå vidare med ärendet. Sjuksköterskor som arbetar på ambulansen kan bli åtalade för vållande till annans död om det bevisas att de begått fel. Alla händelser ska polisanmälas tycker jag. Jag vet inte hur de prioriterar på SOS, för ett tag sedan fick jag själv se hur de agerar. Jag nämner inga namn, personen i fråga hittas medvetslös i trädgården och kvicknar till men är helt förvirrad och yr. SOS tycker inte det är allvarligt utan tycker vi ska ringa en bårtaxi och åka in till akuten. Vi ringer bårtaxi och det tar 45 minuter innan de kommer och då ligger personen fortfarande på marken och det är kväll och börjar bli kallt. Ska det vara så här i vårt samhälle att man måste ha knackat på pärleporten innan de på SOS anser att det är allvarligt nog att sända en ambulans. Nej mina skattepengar ska gå till att alla ska ha rätt att få en ambulans skickad till sig om de ringer och är sjuka. Sedan förstår jag att detta kan missbrukas och då föreslår jag också polisanmälan som kan leda till åtal ifall det kan bevisas att man missbrukat ambulanssjukvården. Vad tycker ni? Om det gäller oss själva skulle inte ni känna er tryggare att veta att ambulansen kommer om jag ringer utan att utvärdera min sjukdom innan?

Kommentarer
Postat av: Jenny

Att vården är prioriterat längst ner i vårt samhälle är en stor synd och skam.

Men allt handlar i slut änden om PENGAR ! De är dem som styr vem som får leva och vem som får hjälp.

2011-08-01 @ 10:41:52
Postat av: Annika

Du har helt rätt, de är hemskt ...

2011-08-01 @ 20:09:29
Postat av: milo

Vi får hålla oss friska.............

2011-08-03 @ 10:56:38
URL: http://milo.gottfridsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0