vad ska tonåringens pengar räcka till?

Kollade lite på Ylva Yngvesson, privatekonom på Swedbank vad hon tycker är rimliga pengar till ungdomar.
7-8-9 år      20-25-30 kr i veckan
10-11-12 år     140-170-210 kr i månaden
13-14-15 år      300-400-600 kr i månaden
15-17-18 är      1000-1050-1050 kr i månaden.
Ylva tycker inte metoden att ge unga pengar när de behöver, då kan de få svårt senare att ha hand om pengar, och få dem att räcka. Pengarna ska till de yngre räcka till godis,  glass, tidning, annat smått, medan de äldre ungdomarna ska bidraga till klädköp och smink. Pengarna ska inte baseras på prestation utan man ska som medlem hjälpa till i familjen. Om barnet gör något extra utöver tycker hon att man ska ge dem lite extra. Om de unga lånar pengar ska man aldrig ge dem något innan de har betalt tillbaka det de lånat, det är en vis erfarenhet som de har nytta av i vuxenvärlden. Visst är det här med pengar en viktig fråga, sen vet jag som förälder att man stoppar till dem lite mer då och då. Jag vet när mina ungar var i tonåren så skrev jag upp allt de fick i tre månaders tid, och sedan satte vi oss ner och jag sa summan. Jag trodde vi skulle bli ovänner för de hade inte fått så mycket. Då plockade jag fram boken jag skrivit allt i, affär, datum, kostnad osv.... Då insåg de att alla de här små sakerna i slutändan blev massor av pengar. En tidning,glass, chips, läsk, godis, hårspray, deo, hårgele, trosor, bensin till moppen osv. listan kan bli lång. Hoppas att de lärde sig av det exemplet.............Hur gör ni med era tonåringar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0