Klimattänkande

Nästan all vår mat åker kors och tvärs över jordklotet och inom landet, innan den hamnar på vårt bord? Varför blir vi inte mer miljömedvetna när vi handlar vår mat. Om morötterna odlas i Fjälkinge, varför måste de till Helsingborg och packas om och sedan tillbaka till affärerna här.

Vi kan flyga över hela världen, och då är vi medvetna om att ett flygplan drar massor med jetbränsle. Jag åker också flygplan ibland till värmen och jag vet att vi har mycket att se och uppleva i vårt fina land. Skulle man inte kunna forska mer och prova fram andra metoder för att hålla ett flygplan i luften så slipper vi ha dåligt samvete.

Eluppvärmda fotbollsplaner på vintern? Jag tycker fotboll är en sommarsport och att värma upp en plan i vintertid tycker jag är bra dumt. Samma sak med vintersporten hockey som bedrivs på konstfrusen is på sommaren, hallå vintersport bedrivs på vintern. Här kan sparas på pengar och miljön.

Våra tvättmaskiner och diskmaskiner behöver minst dubbelt så lång tid på sig för att bli klara än vad de gamla behövde? Varför, ska det inte minsk elförbrukningen och snåla på vattnet? Vart är vi på väg, hur tänker vi som köper skiten, kan vi vara utan dessa maskiner. Tveksamt.

Visst är det svårt att tänka klimatsmart om man tänker på dessa 4 tankar som slog mig först. Hm lite att fundera på framöver...............

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0