Vårt dagliga bröd giv oss i dag......

Att be bordsböner är nog inte så vanligt idag, förr i tiden gjorde man det. Idag är det bara de religösa som ber bordsbön innan de äter. Just nu läser jag en bok om fattiga svenskar på 1890 talet, de svalt och hade det bedrövligt. De som hade en bit bröd på denna tiden gjorde korssymbol med brödet och kysste det innan de stoppade det i munnen. Fick mig en tankeställare här.....Om vi börjar göra korssymbolen och kysser allt onödigt som vi/jag stoppar i oss kanske vi skulle bli av med de där övervikts kilona snabbt. Det hade blivit många korstecken på en dag för mig..... Lite skämt men man börjar fundera. Förr var man tacksam för en bit bröd och idag kastar jag en halv limpa för att den börjar bli torr. Så var tacksam för ditt dagliga bröd det är inte alla som har den förmånen att äta sig mätta. Alla har inte heller förmånen att springa o småäta ur skåpen som vi/jag gör.

Kommentarer
Postat av: Sara Li

Bra skrivet! En del slänger ju matvaror så fort bäst-före-datumet är nått, utan att ens smaka eller lukta på maten först. De tror att det kommer något gift i maten bara för att det datumet nåtts...



Och "gammalt" bröd kan man faktiskt rosta eller mala ner till skorpmjöl! Tänk så mycket folk inte vet, och tänk så mycket de hade sparat på att veta, och våga!

2011-11-28 @ 21:58:02
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: milo

Ja många är lite petiga idag och kasta mycket som kan sparas.Det samma gäller hur man pratar om mat, typ att det är äklig mat, det heter mindre god mat, eller hur....

2011-11-29 @ 22:16:02
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Sara Li

Precis... på Toves och Inez dagis präntar de in i barnen att det inte heter äcklig mat. Man ska säga att man känner avsmak för viss mat. Men det är inget bra ord det heller tycker jag... hade varit bättre att säga att man inte tycker om den och den maten! Men men... avsmak är väl i alla fall lite bättre än "äcklig".

2011-11-29 @ 22:23:50
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: Therése

Håller med Er. På min avdelning brukar vi göra vad vi kan för att barnen ska smaka allt. Om så bara pyttelite. Om de inte gillar det brukar vi säga att:

"-Jag tyckte inte att det var så gott."

Då har de använt sig av det positiva ordet "gott" fast med ett "inte" framför. Det låter bättre tycker jag.

2011-12-03 @ 15:09:50
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: milo

Helt rätt Tessan...........

2011-12-05 @ 20:33:11
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0