Man kan inte alltid vara positiv.....

Man skapar en självkänsla som gör att man kan njuta i livet. Ibland rasar den lite och då är det svårt att vara positiv. Jag brukar kunna plocka fram det positiva i det mesta men nu har jag haft en svacka där det inte har gått, det är inte lik mig. Jag ska erkänna att jag nog har varit nära att gå i väggen, men kände av signalerna och panikbromsade. Kommer man i en sådan här svacka där allt håller på att välta, både på arbetet och privat så är det inte lätt att vara positiv. Jag blev tvärtom, såg ingen ljusning, ingen lösning. Jag låg och försökte vila/slappna av då kom en tanke " Nu är jag inte snäll mot mig själv" och nästa tanke kom direkt " Jag klarar kanske inte allt runt omkring själv just nu" . Aha hjärnan är i alla fall igång tänkte jag och började sortera bort saker jag skulle kunna lämna till andra, hemma o på jobbet. När jag som brukar vara kuggen i hjulet och säga att allt löser sig, eller vi provar o ser om det funkar, blev negativ så dröjde det inte länge innan det smittade av sig. Först märkte jag det på arbetet, sedan märktes det på familjen, och att det var min nergång som kunde smitta av sig fick mig att tänka till lite extra.

Det är ju jag som coachar med att bygga upp människors självkänsla och självförtroende, hemma o på jobbet, och när jag inte gjorde det så märktes det så tydligt att något fattades. Alla snackar om positivt tänkande så man nästan mår illa, visst är det lättare när det är positivt runt om en, men man måste ju lära sig hur en svacka fungerar och hur man kommer därifrån. Det där om att tillvaron går i ljusa färger stämmer inte, att tillvaron är ljus. Den kan faktiskt bli både grå och svart. Det som är viktigt här är att lyssna på sig själv och rota i sitt bagage, hur gör jag nu för att vända detta. Lugna ner sig, sortera och ta vara på tiden att hämta kraft. Är man helt slut i huvudet och kroppen kan man bli sjuk, ibland blir det bara för mycket, man ska ha rätt att få rasa och sedan resa sig igen. Nu e jag uppe igen och njuter av varje sekund, men så lätt det är att famla i mörker..........Hoppas ni förstår vad jag menar....................

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0