Mobbade skolbarn...............

Vilka ska kunna bli begåvade eller talangfulla när man hela tiden ska passa in i olika grupper för att inte hamna utanför. Det är så lätt att bli mobbingoffer idag, kan jag för mycket eller för lite, har jag en egen stil eller försöker passa in, det behöver inte vara mycket som gör att man blir utanför. Barn kan vara elaka, men det kan de vuxna också, de som inte vill se vad som händer på skolgården eller i klassrummet. Att råka ut för en icke-acceptabel situation för att man är den man är, det ger hemska spår. Vissa skolor tycker att den utsatte själv har ett stort ansvar, att den själv ska ge skolan signaler att något är fel. Hallå, om jag blir retad innan hur blir det sedan när jag givit skolan signaler om att jag blir retad. Detta kommer från vuxna människor, man skulle kunna tro att de själva blivit mobbade i skolan och fått svåra men efter det.

Hur ska barnen bete sig i skolan, ibland ska de synas och ibland ska de vara osynliga.... Hur ska barnen lära sig rangordningen, fallgroparna och de oskrivna lagarna som kan ändras dag efter dag. Det är inte barnens fel att de känner sig utanför eller otrygga i skolan. Barn som inte blir sedda, som blir slagna, som blir hånade, som blir retade, som blir hackkycklingar på två minuter om ingen griper in.

Mobbing är en koncentrerad rädsla för att bli klassad som annorlunda, ensam och utanför och det ger barn en dålig självkänsla. Om då de vuxna på skolan som ska representera trygghet och ordning är lika rädda för konflikter vad händer då på skolgården? Vad är detta för en miljö att vistas i? Där det framkommer att mobbing finns, ska de vuxna ställas till svars, har de gjort ett bra arbete? Ska de vuxna gå fria är det inte konstigt att det finns mobbing, det är allas ansvar. De som mobbar, föräldrarna och lärarna och rektorn ska bära skuld i att barn blir mobbade. Det ska kosta att låta något barn fara illa tycker jag........vad tycker du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0