Tidsgräns vid datan?


Barnen kommer hem från skolan o sätter sig vid datorn, dyker upp till middagen och försvinner igen. Så ser livet ut i många barnfamiljer. Frågan är hur man som förälder kan styra detta? De flesta föräldrar har en tidsgräns för hur mycket deras barn får sitta framför datorn och tv:n. Jag är nog övermogen på detta område, jag får eksem av att se hur mycket tv, data och nu mobiler barn och unga tittar på. Varför skaffar vi barn, jo för att umgås och lära de att bli sociala. Ibland känns det som om media passar barnen idag. Småbarnsföräldrar fostrar sina barn annorlunda idag, om det sedan är bra eller dåligt, det får framtiden utvisa. När mina barn växte upp var det inte tal om tv mitt på dagen, det var barnprogram kl 18.00 och sedan var det bra. Då var barnen nog 4-8 år och då gick det att styra. Regn och vid sjukdom då fick de kolla DVD film. Hur olika vi gör med våra barn, allt sak gå i hundra nittio i dag. Jag tycker barnen stressas och de ska vara med på allt från himmel till jord. Ibland har barn i skolåldern flera aktiviteter i veckan? Varför då, kan inte dagens föräldrar aktivera sina egna barn? Mina barn var med på alla hushållsuppgifter på deras nivå, skulle jag göra något var barnen med. Allt från städa, diska, bädda, handla, ansa rabatter, baka, visst tog det längre tid, men det var därför jag skaffade barn för att vara med dem. Jag kände inte av denna stress som jag ser i dag. Trötta slitna föräldrar som ska hinna med allt i hemmet plus alla aktiviteter.

Då barnen blev ungdomar var det lite svårare att styra tiden framför tv o datorn, men det löst sig själv. Datorn sattes mitt i huset i hallen där man hade bra koll på vad de gjorde och sedan en äggakolcka som ringde, då var tiden ute. Tv tittandet ökade med åldern men oftast satt jag eller mannen med barnen och såg något program. Skötte inte mina bran sina läxor och städning av rummen minskade tiden vid datorn, eller uteblev. Tonåringar var det största gisslet med datorer, jag trodde jag skulle bli knäpp. Jag trodde jag var smart men tyvärr kan våra unga mer om datorer än jag. Jag tog antennen till nätverket om jag skulle iväg o tyckte de suttit sin tid framför data. Vad jag inte visst var att det fanns en extra antenn som de snabbt kopplade på och var online igen innan jag kört av tomten. Men jag gjorde så gott jag kunde för att styra upp det. Sonen flyttade ut i ett eget hus och sa godnatt och sedan var datorn igång långt ut på småtimmarna. Vi varnade honom någon gång sedan slog min man av strömmen på en viss tid. Men detta problem löser vi nog inte här, eller har du lösningen?


Kommentarer
Postat av: Sara Li

BRA att du bloggar om detta Milo. När vi pratade om det på jobbet fick du mig att tänka till och få upp ögonen lite! Som med så mycket annat klokt du säger...

2011-09-04 @ 15:15:39
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: milo

Allt måste ju inte gå till överdrift, eller hur?

2011-09-04 @ 19:00:24
URL: http://milo.gottfridsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0