Hundägare / aggressiv hund! Förälder / aggresiva ungdomar!


En insändare i kvällsposten idag har retat upp mig till förbannelse.....Det är ett jävla snack hela tiden om att det inte är eller finns kamphundar utan det är ägaren som gör hunden aggressiv. Så kan det vara, men det finns vissa hundraser som är mer aggressiva i sitt lynne än andra raser. Likaså finns det vissa raser bland tex, hästar som har ett ojämnt lunne. Dessa djur/hundar måste fostras på ett visst sätt för att bli sociala. Mycket ligger på ägaren, nu vill jag vända detta till ungdomar och föräldrar. Är det då inte föräldrarna som är skyldiga när ungdomarna ställer till det? Jo de har lika mycket del och ansvar som en hundägare. Vissa hundar kan man inte lita på till 100% likaså finns det barn som det inte går att lita på. Varför är det tabu att prata om mindre bra föräldrar? Det finns de som gör allt och ändå misslyckas deras barn, men de slipper aldrig sitt ansvar som föräldrar och samvetet kan inte vara rent. En hundägare ska ha pli och fostra sin hund annars kommer det stora rubriker i media, om vi vänder på det och skriver i media om alla föräldrar som inte tagit sitt ansvar mot sina ungdomar.

Vad är skillnaden? Är jag inte en dålig hundägare om jag inte klarar av min hund? Är jag inte en dålig förälder som inte klarar av mitt/mina barn. Varför ringer vi polisen om en hund är aggressiv men vänder bort huvudet om en ungdom är det, har vi inte lika skyldighet? Är en hund mer värld än våra ungdomar? Vi avlivar en hund som har ett oacceptabelt uppträdande, ska vi göra likadant med våra ungdomar som inte följer lagar och regler, eller var går gränsen? Vill ha en öppen dialog här…..


Kommentarer
Postat av: Therese Karlsson

Mycket tänkvärt Milo. Visst fan har man ansvar för sina barn. Sen måste det vara frustrerande att som förälder vända sig ut och in för att verkligen finnas där och stötta sitt barn, och sen ändå se hur barnet i fråga väljer fel umgänge, tar dåliga beslut och hamnar i klistret gång på gång.

Sen är frågan som du skriver, var ska vi dra gränserna? Hur långt ska vi föräldrar hållas ansvariga för våra barns handlingar? Jag kan inte sluta jobba för att kunna ta rygg på min 16-åring dygnet runt. Det funkar inte. Men hur ska jag få kunna hållas ansvarig för det barnet gjort när jag själv var på jobbet i tron om att barnet var i skolan?

Svårt... På så många plan.

2012-04-09 @ 15:40:48
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: milo

Men hunden ska vara kopplad, eller hur. Ska inte 16-åringen vara det på kvällstid, om han hon inte följer lagar o regler?

2012-04-09 @ 15:52:59
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag fick ett raseri utbrott framför tvn igår kväll då det diskuterades att inför "hundkörkort".. Alltså ursäkta, men NEJ ! Jag blir tokig, man ska alltså genomgå prov och tester för att se om man är lämplig hundägare, men vilken jävla jubel idiot som helst får skaffa barn?! Nej .. lägg av!

2012-04-11 @ 11:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0