Kreditkort.

Jag får gåshud när jag hör att någon hamnat i klistret på grund av skulder. Det verkar som vem som helst kan hanma i en ekonomisk kris. Är det alla kreditkort som gör att vissa hamnar här? Om man kollar på Lyxfällan på TV så blir man ju rädd, hur i H E L V E T E kan man som vuxen sätta sig och sin familj i en sådan situation. Man kan väl inte handla om man inte har pengar. Man får spara till det man vill köpa, det lär man sig som liten, eller? Idag är det så lätt att få kredit på olika sätt, ett enkelt sms från mobilen och pengarna kommer snabbt på kontot, vad liknar det.........Är det alla kort som gör att vi inte har blick för hur mycket pengar som rullar. Ett uttag där och ett där och till slut har man noll koll.

Samhället vill ju att vi ska leva utan kontanter, men i vissa fall är det kanske bättre och se hur mycket pengar jag har kvar. De som hamnar i skuldfällan tar ju lån på lån för att hanka sig fram några månader, men alla vet väl att ingenting är gratis. Många blir chockade av att det är så höga amorteringar och avbetalningskostnadet, plus räntan... Hade det inte varit lätttare att spara lite då? Jo visst e det lätt att vara efterklok, kanske vi skulle införa ekonomi i grundskolan eller i gymnasiet så de unga lär sig lite om ekonomi? Tänk efter innan ni sätter er i skuld, är det nödvändigt?

Kommentarer
Postat av: Birgitta S

det borde absolut läras ut mer i skolan men tyvärr är det inte bara ungdomar som hamnar i skuldfällan, jag har bara hört talas om det programmet och det jag hört är förfärande. Jag fattar inte hur man kan handla o handla när man inte har pengar till det. Dessa dyra och lättåtkomliga smslån borde förbjudas för det är endast människor utan ekonomiskt sinne som använder sig av dessa. Jag menar naturligtvis att det är förödande för ungdomar också. Oftast är det inte nödvändigt heller utan det används till sådant som egentligen inte behövs.

2012-04-25 @ 16:41:28
Postat av: Eva Kempe

Att lära barnen ekonomi i skolan är ju helt klart den rätta vägen men tydligen vill inte våra politiker detta. Vi kommer då inte att konsumera på detta vis vi gör nu och då drabbar det staten....

2012-04-25 @ 18:08:57
Postat av: milo

En livsfarlig fälla, detta med kredit............

2012-04-25 @ 21:46:23
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: arizona

http://arizonakrasniqi.blogg.se/2012/april/fragestund.html fråga gärna en sak på min frågestund! :D<3

2012-04-28 @ 14:10:04
URL: http://arizonakrasniqi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0