LÄSK!

Sitter o slöläser Hemmets Journal och håller på att sätta kaffet i halsen. En artikel angående vårt sätt att äta och dricka. I genomsnitt dricker en fyraåring en och en halv liter läsk i veckan,va? De som dricker mest häller i sig en halv liter om dagen. Vilka föräldrar dricker läsk varje dag. När mina barn var 4 år blev det läsk på kalas och vid de få tillfällen man åt ute, vad har hänt? Trots att alla vet att socker inte är bra kommer en fjärdedel av småbarnens kalorier från godis, glass, läsk och snacks. Det är en större hälsofara än tillsatser och bekämpningsmedel som föräldrar brukar oroa sig för.....

Det är ju när barnen är små som vi föräldrar kan lägga grunden för bra matvanor. Alla råd från livsmedelsverket gäller för barn och vuxna och det är samma råd som förr. Att äta varierat av alla livsmedel som, frukt, grönsaker, fisk och mer fleromättat fett. Hur kan man då tillåta sin fyraåring att dricka så här mycket läsk som kan utlösa fetma om några år? Min fråga är ju då "Hur äter och dricker barnens föräldrar" eller "Vad dricker och äter barnens föräldrar". Det är inte utan att man blir lite rädd, hur kan det bli så här? Läsk kostar och vatten är gratis, vart är vi på väg? Någon som vågar komentera detta ämne???????????????????

Kommentarer
Postat av: annika

Jag vågar, men därför att jag håller med dig till fullo. Godis o läsk hör till lördagen. kram

2012-04-20 @ 17:42:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0