Bröd på beställning.......

Just nu bakar jag bröd varannan dag, och ett försvinner varje gång direkt. Ni vet varmt med smör som smälter,mmmmmm gott. Här kommer ett jäs och ett utan jäsrecept som jag använder.....


Snabba honungsbröd. 2 st

detta behövs.
18 dl rågsikt
4 tsk bakpulver
2 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1 dl honung
4 msk apelsinjuice koncentrerad
1 l filmjölk
så här gör man: Blanda alla torra ingredienser. Värm honungen 37 grader och rör ner med juice och filmjölk.
degen ska vara kletig/kladdig. häll degen i 2 smorda formar grädda 175 grader i ca 45 minuter.


Kisellabröd. 2 st
detta behövs.
 15 dl rågsikt
3 dl vetemjöl
5dl värmd mjölk
1 burk kisella
1 dl sirap
2 tsk salt
50 gr jäst
så här gör man: smula ner jästen i 37 grader mjölk, sedan salt +sirap och kisellan och sist mjölet. Jäsa 30 min knådas och bakas ut o läggs i form eller på plåt. gräddas 175 i ca 30-40 minuter.


När jag ändå ska baka bröd som jäser slår jag ihop en omgång som inte ska jäsa och sätter in de sammtidig, inte mer jobb och samma dis. Och det bästa är att det blir tvåsorters doftande bröd som går bra att frysa......


Säg gärna vad ni tycker om ni provar att baka dessa bröd......lycka till

Kommentarer
Postat av: Heidi

Här ska de bakas! :D Tack för recepten :)

2012-01-29 @ 16:47:47
URL: http://lillhedda.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0