Släppa greppet om sina barn......

Vi vilken ålder eller tid ska man släppa greppet om sina barn? När de gått sin utbildning, när de är sambo, när de förlovat sig, när de gift sig, när de skaffat hus. Ja jag vet inte, känns som om man aldrig kan släppa taget helt. Men då vet jag också att man gör sina barn en otjänst. Hur ska de då lära sig vuxenlivet med ansvar för sig själv, ekonomin och egen familj? Vem om inte jag ska lära dem att avstå från vissa saker för att kunna betala räkningar? När livet leker så är det inte så roligt att höra mossan babbla om försäkringar och fackavgift. Vem ska lära dem vad matvaror kostar och hur man tillagar den så det inte bara blir snabbmat, jo jag. Lagens krav på föräldrar att försörja sina barn upphör definitivt den dag barnet fyller 21 år om den studerar annars är man försörjningsskyldig till barnet fyller 18 år. Man ska ha klart för sig att vuxna barn är dyra, läste på internet att de kostar mellan 60 000 och 100 000 om året. Det är ett faktum att familjens ekonomi försämras mycket kraftigt om barnen inte flyttar o klarar sig själva. Konsumentverket har en broschyr som heter "Koll på pengarna". Där räknar de att en tjej ska betala 3600 för el, hyra och mat. En kille bör betala 3980 på grund av högre matkostnader. Om jag hade följt detta hade jag varit miljonär. Det handlar om att lära de unga vuxna att så snabbt som möjligt förstå att göra rätt för sig. Jag tycker nog att vi har lyckats med våra barn, vi är halvvägs känns det som. Jag menar inte att man ska tjäna pengar på sina barn, man kan använda pengarna till deras första bostad så känns det lättare att ta hyra för de små stackarna. Första gången jag fick pengar för hyran hade jag så dåligt samvete så jag höll på att ge dem tillbaka igen, men nej det ska kosta att bo. Ingen kan bo gratis då får man bygga sig en koja i skogen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0