Ordspråk, kvinnor och män?

Jag brukar läsa o söka olika ordspråk och ibland känner jag för att lägga upp något här på bloggen som jag tycker stämmer för dagsläget. Nu har jag inhandlat en ny bok om " ordspråk, träffsäkert och tänkvärt "heter den. Först vill jag bara konstatera att de flesta ordspråken är faktiskt från män, tyvärr kvinnor. Vet ni varför, jo det är en förmåga män har. Att säga allt i endast några få ord eller en kort mening. Bara att erkänna, skulle vi sagt samma sak på vårt sätt kunde det lätt blivit två kapitel. Då menar jag inte att, vi kvinnor inte tänker kloka tankar, bara att vi inte kan formulera oss så här kort som männen kan. Vissa ordspråk kommer från kvinnor o vissa näms bara som ryskt, arabiskt ordspråk osv.
 
 
Två ordspråk från Henrik Hill.
 " Att göra misstag är den enda sanna kunskapskällan " Visst e det så att av sina misstag kan man lära sig ett och annat. Att göra om sina misstag om och om igen utan att ta lärdom är inte speciellt smart.  Man kan ju lära av andras misstag också och ibland är misstaget så synligt så jag vet att jag inte behöver misslyckas med just det för att lära mig något.
 
" Bättre trådlös än rådlös" Detta är mer klurigt o kan tolkas från flera håll. Först kan man tolka det som om man står trådlös (naken) hellrä än att inte se någon utväg eller ha några råd att ta till? Trådlös när det gäller elsaker, datorer osv, än att stå där med ett virrvarr av sladdar? Hjälp mig det finns flera tolkningar........
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0