Staten berövade mig barn.....

Jag har läst en bok om tvångssterilisering och den berörde mig mycket. Jag ska citera ett uttalande från en kvinna som idag är 80 år.
 
Jag blev tvångssteriliserad när jag var 16 och befann mig på Ulleråkers sjukhus. Om jag inte gick med på sterilisering skulle jag få stanna där för evigt. Det trodde jag på och fick ett helvete. Jag frågade varför jag var tvungen att ta detta beslut och fick till svar att jag skulle skött mig. Jag har längtat efter barn hela mitt liv och jag fick en viss ekonomisk ersättning för allt lidande. Jag lider fortfarande trots mina 80 år. Lagen gällde inte för sjuka människor och mot kommunen och staten har man inget att säga till mot, hur fel de än har. På denna tiden var psyksjukdomar lika med mindre värdiga varelser, jag var inte värd mer än en lösdrivande hund. Idag kan jag se att utbildning inom sjukvården har förbättrats men fick vem som helst arbeta var som helst förr. Förståelse och  empati fanns inte på detta sjukhus, inte heller uppmuntran och förståelse för sjukdomar. Vi var som pestsmittade bölder som inte skulle fråga, höras eller synas. Oftast fick vi stryk och blev nertryckta av de som arbetade där.........
 
Usch säger jag bara, visst är det bättre idag med psykvården, men långt ifrån bra. Det brister ofta i dag med vård av psykisktsjuka. Jag undrar hur man kunde behandla dessa psykiskt sjuka så här illa. Finns det någon ursäkt som kan mätas i ekonomisk ersättning?

Kommentarer
Postat av: Therese

Milo. Jag tycker att dagens psykvård är under all kritik fortfarande. Efter att ha "brottats" med dem åt en anhörig som var för sjuk för att göra det själv har jag inte två ören över... Inte för just den inrättningen iaf. Jag skrev en 18 sidor lång bilaga till en Lex Mariah som faktiskt ledde till att ansvarig läkare fick en varning (eller prick eller vad det kallas). Det hjälper ju inte så här efteråt ändå, men på nåt konstigt sätt känns det skönt att "få rätt".

2012-10-13 @ 17:34:42
Postat av: milo

Helt rätt Tessan man ska ifrågasätta o inte ge sig. Vården är inte okye idag men ingen blirsteriliserad för att man fått ett sammanbrott och förhoppningsvis blir de intagna idag inte slagna o utan mat.......

2012-10-13 @ 18:42:01
URL: http://www.milogottfridsson.blogg.se
Postat av: Annika

Det finns ingen ursäkt för det här ,det var ett fruktansvärd behandling av människor. Psykvården är inte mycket bättre idag, om man över huvudtaget får en tid dit så är de tabletter som gäller o inte terapi. Jag kan räkna upp många som exempel. Skulle gärna vilja läsa den boken , vad heter den? kram

2012-10-13 @ 20:41:21
Postat av: Annika

ett inlägg till, det är för jävligt rent ut sagt att dom sätter unga tjejer på rättspsyk som mår så dåligt. Ihop med våldtäckts män o andra. Unga tjejer som bla blivit våldtagna. Skandal , du ser att jag blirgalen när jag tänker på psykvården både av den som varit men även den som pågår i denna stund..

2012-10-13 @ 20:45:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0