Julstök o stress....

Julstök och julstress hänger ihop lite grand. Kan vi undvika stök o stress? Här kommer lite tips och råd.
 
För att inte risgrynsgröten ska brännas fast smörj den med margarin innan du börjar koka grynen. Om man inte smörjer och får grytan bränd slå i grön såpa så det täcker botten o låt stå över natten. Sen är det bara att skölja ur. För att ta bort kalkavlagningar när jag städar använder jag färsk citron, kalken försvinner och det luktar underbart. Detta råd har jag läst men inte hunnit prova, när man hackar lök ska man bita i en tändsticka med svavlet utåt, alltså inte i munnen med svavlet. Utlovat inga tårar, värt att prova. Många undrar hur lång efter utgångsmärkning som man kan använda ett ägg, häll upp vatten i en skål o lägg i ägget. ligger det ner är det ok, ställer det sig upp duger det också men flyter det upp är det inte friskt. Om man bränner sig i köksstressen knäck ett ägg och stryk på äggvita det hjälper. När vi plockar fram våra juldekorationer av halm i olika storlekar luktar de lite illa tycker jag, och ibland är de dammiga, då duschar jag dem i varmt vatten och sprutar lite doftspray som man har på toan. De blir fräscha o ser nya ut vill jag lova.
 
Sen kan vi undvika stressen med att börja med allt vad vi måste göra i tid, det mesta går att laga och baka i förväg o frysas in. Klapparna behöver man inte köpa i december, sprid ut de inköpen på hela året. Pimpa och dekorera kan man göra när andan faller på för jag lovar det blir jul i vilket fall som helt. Julen blir vad vi gör den till, jag vill inte stressa i december utan ha det mysigt o fixa o dona i lagom takt. Hur vill ni ha det och hur blir det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0