För mycket!!!!!!!

Herre Gud får man lust att skrika rakt ut....Var hos en bekant igår med två småbarn, deras rum var fyllt av leksaker från golv till tak. Tror ni barnen blir lyckligare av en massa leksaker? Plocka undan hälften och byt leksakerna då och då så blir det som nytt. Barn blir inte understimulerade i dagens samhälle, snarare att de blir överstimulerade och uttråkade på för mycket leksaker. Jag skulle bli kolosalt stressad att komma in i ett rum med så mycket leksaker om jag var barn, tanken skulle bli vad ska jag leka med o sen hade jag blivit apatisk. Snälla föräldrar man köper inte barns kärlek med saker, vet att jag är ute på djupt vatten nu o många kommer att säga emot. men det är min åsikt.

Kommentarer
Postat av: Birgitta sandberg

Jag håller fullständigt med dig, det handlas alldeles för mycket leksaker till barn och vuxna också för den delen, bara en annan typ av leksaker, jag är rädd för att det hämmar barns kreativa förmåga.

2014-07-18 @ 14:51:39
Postat av: Heidi

Får nog säga att jag håller med dig! Här hemma finns de leksaker, men inte i överflöd..

Plus att de roligaste sakerna att leka med är ju de som inte är just leksaker, åtminstone i Miltons fall..

Och sen som du skriver, de leksaker de leker med när de är runt,eller under året är ju inte nåt de leker med i 3-4 års åldern ändå..

2014-07-18 @ 15:14:20
URL: http://nattstad.se/lillhedda
Postat av: Sara Li

Ofta är det inte vi föräldrar som köper leksakerna... Barnen får dem i julklapp eller present. Jag blir lika trött på det som du. Bävar för varje ny födelsedag eller jul pga detta.

2014-07-18 @ 15:16:36
Postat av: Amanda E

Är ju mitt inne i färska småbarnvärlden o jag håller fullständigt med dig Milo! Har sett o uppmärksammat precis samma sak som du o givetvis tvärtom. Insåg ganska snabbt hur jag själv skulle göra med mina barn o hur jag verkligen INTE skulle göra.

Här köps det lite grejor efter hand o byts med jämna mellanrum ut när vi tycker det blir läge. Eller t.ex om något speciellt har hänt som häromdagen när stora tjejen släppte blöjan o blev (som hon själv uttryckte det) "stora tjejen" :) lite som en belöning men ändå inget som vi "lockat" med för att bli blöjfri. Detta lockande händer också alltför ofta. Menar inte att man inte kan säga att: " om du gör detta o detta så hitta vi på detta sen eller får du detta". Men det får va på rätt sätt så det inte får effekten att "köpa sitt barn". Med äkta kärlek kommer man såååå mkt längre!!

(Oj va filosofisk eller psykologisk jag kände mig nu men jag var bara tvungen) :) Hoppas fler våga säga sin åsikt! :))

2014-07-18 @ 15:18:17
Postat av: Annika

Helt rätt Milo , ge barnen tid m föräldrarna istället för en massa saker .

2014-07-18 @ 18:29:26
Postat av: milo

Vilja kloka tankar ni har....trodde jag var ensam att reagera.

2014-07-18 @ 20:12:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0