Överbliven mat?

När lunchen är över på restaurangen vad händer då med maten? Kastas hos de flesta, men en tjej i Karlshamn har kommit på en smart idee. Hon har startat ett företag som heter Dinnerbox som är en länk mellan  restauranger o hungriga köpare.  Efter lunch kyler restaurangerna snabbt ner sin överblivna mat o komtaktar Dinnerbox vilka rätter som finns och hur mycket. Mellan kl 14-16 kan kunder gå in och beställa portioner de vill ha. Innan kl 18.oo ska man hämta sin matbox på restuarangen för priset 48 kr. Vilken bra ide att starta detta företag som jag tror kommer att öka i de stora städerna. Iden gynnar köparen, företagaren och miljön. Om ni  vill kolla på internet så har dem en webbadress.
 
Då ska vi prata lite mat, vi kastar för mycket mat som faktiskt är okey. Jag är inte så beroende av datummärkning här hemma, utan jag kan använda utgången mat. men jag luktar och smakar om det är okey. Bara för att det står 11 maj som bäst före dag på filen så är det inte lika med att den är oätlig. Lukta och smaka. Det kastas för mycket mat i våra hem över lag. Frys in det som blir över, gör matlådor till jobbet, trolla till en ny middag till nästa dag o försök att inte kasta. Om vi alla tänker till, hur klarade vi oss förr när det inte fanns lag på datummärkning, var det mer folk som blev matförgiftade då? NEJ, det gick utmärkt att lukta och smaka på maten innan den användes eller kastades.
 
Vad tycker du om allt matsvinn?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0