Många barn?

Satt nu på morgonen o läste en äldre Hemmets Journal om en familj med 16 barn, hur fan e det möjligt? Hur räcker man till. Har alltid sagt att var och en får leva som den vill o kan. Men jag tänker ändå på denna familj som på 15 år har fått barn i ett kör. Två tvillingpar o en spridning på 6 månader upp till 15 år. Hur hinner man som förälder med tvätt, handling o det praktiska. Oh nu till min tanke hur räcker man till kännslomässigt till 16 barn, somnar man med dåligt samvete eller med ett leende på läpparna? Jag föreställer mig att man inte kan räcka till, jag föreställer mig att man måste vara så helvetes trött på kvällen att man inte tänker alls, men orken att göra barn finns tydligen. Ja bara undrar hur det går till, jag har svårt att förstå.
 
Varför jag har svårta att förså är nog att när jag växte upp som barn så var min mamma dagmamma med små barn i vårt hem. Jag såg ju att hon inte alltid räckte till o då var det kanske bara sex barn den dagen. Tanken att alla ska bli sedda o hörda vid matbordet, hur går det till? Om en skara på 16 barn låt säga att två är i treårstrotsen och tre har en dålig dag, de e fem som trilskas hela dan. Hur fixar man det? oh då är det 11 barn till som ska ha sitt. Jag förstår ju att syskonen har varandra o får klara sig själv rätt mycket, men är det rätt? Ja här blir en massa frågor o jag hoppas att ni som läser har en åsikt eller en förklaring o kommenterar det.
 
Jag vet att en del folk säger att de skaffar många barn för att få barnbidrag, men de ska ju ha omsorg också. Oh vad kostar det med 16 barn, tror det går minus. Kan alla barnen få sina aktiviteter uppnådda, vet hur det är att ha två aktiva barn. Hur går det till? Fattar inte hur de får ihop sin vardag med, skolutflykter, förskoledagsträffar, luciafirande, utvecklingssamtal, kompisar, sporter o andra hobby o intresse...snälla kan någon förklara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0